وبلاگ

دسته بندی انواع زعفران چیست؟ + نام دیگر زعفران چیست؟ “عکس گیاه زعفران”

نام دیگر زعفران چیست - فروشگاه زعفران آنا قاین

زعفران چیست؟ | تحقیق درباره زعفران

بیشتر زعفران جهان نیز در ایران تولید می شود و این زعفران را به سراسر دنیا نیز صادر می کند.زعفران به دلیل خاصیت هایی که دارد در استان خراسان، منطقه‌ای در شمال شرقی ایران با شرایط آب و هوایی خوب نیمه گرمسیری که دارای زمستان ملایم و تابستان‌های گرم و خشک می باشد، کاشته و به عمل می آید. زعفران یک گیاه بسیار ارزشمند در کوه های زاگرس می باشد. زعفران یک نام علمی دارد که به آن اشاره می کنیم کرکوس ساتیوس Crocus Sativus  از خانواده زنبقیان Iridaceae می باشد.

آنچه خواهید خواند:

نام دیگر زعفران چیست؟

در زمان قدیم با عنوان “خون هرکول” شناخته می شد و به عنوان یک طلسم محافظتی و برای مراسم بخور استفاده می‌گردید. کیک زعفرانی توسط فنیقی‌ها به افتخار الهه‌ی باروری عشتروت و ماه پخته می‌شده است.در قدیم به آن زرپران گفته می شد.

در ناحیه‌ی مدیترانه، این ادویه با قدرت، باروری، حساسیت‌های سایکیک و قدرت جنسی همراه بود. اضافه کردن زرپران به معجون‌ها و آب‌داروهای عشق، یک آئین درمانی و تزکیه‌ا‌ی محبوب در نزد آنها بوده‌ است.

انواع زعفران موجود در بازار

  1. نگین سوپر
  2.  نگین
  3.  سرگل
  4. پوشال
  5. دخترپیچ
  6. سفیدی(ریشه یا خامه)

انواع زعفران

زعفران را به انواع متفاوتی از جمله نگین،سرگل،پوشال،دخترپیچ و … تقسیم می کنند. بیشتر مردم در اکثر مواقع به دلیل اینکه اطلاعاتی در خصوص زعفران ندارند در هنگام خرید با مشکل مواجه می شوند. قیمت های زعفران بستگی به نوع آنها دارد و متفاوت می باشد.

به هر میزان زعفران خالص باشد قدرت رنگدهی بالایی دارد و طعم بهتری هم نیز دارد. کیفیت زعفران به طریقه کاشت آن و منطقه ای که کاشته می شود وابسته است. بهترین و با کیفیت ترین زعفران دنیا امروزه در گناباد، قائنات و تربت حیدریه کاشت می شود. در تربت حیدریه بیشترین زعفران ایران کاشته می شود ولی در بازار زعفران سرگل قائنات را مشاهده می کنید. زعفران تربت حیدریه به دلیل دارا بودن رنگ و بوی عالی مناسب صادرات می باشد.

۱- زعفران نگین

از بهترین نوع زعفران که در ایران موجود می باشد زعفران نگین است. زعفران انواع متفاوتی دارد همانند نگین،شبه نگین و سوپرنگین می باشد. قدرت رنگ دهی زعفران نگین بسیار بالا می باشد. عالی ترین و گران قیمت ترین نوع زعفران، زعفران نگین می باشد و برای صادرات به ویژه کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل اینکه تمییز کردن و فرآوری اش دشوار می باشد کمتر تولید می شود و همین امر موجب شده تا گران قیمت ترین نوع زعفران باشد.

خصوصیات زعفران نگین شامل سه شاخه کلاله از هم جدا می باشد و تیکه های چسبیده بهم ندارد.

 

گیاه زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

 

۲- زعفران سرگل

شناخته شده ترین زعفران در حال حاضر زعفران سرگل می باشد. انواع زعفران سرگل شامل زعفران ممتاز، زعفران ممتاز قائنات،زعفران سرریشه و زعفران سرقلم از می باشد. بهترین نوع زعفران برای دم کردن می باشد. در ادامه به خصوصیات زعفران سرگل می پردازیم:

  • کلاله ها کاملا از هم جدا می باشند.
  • رنگ آن کاملا قرمز می باشد.
  • رشته های کلاله ضخیم است.
  • به هم چسبیده نمی باشد.
  • در موارد  صنعتی ، خانگی،درمانی  و بخصوص آشپزی کارایی دارد.

 

دسته بندی انواع زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

 

۳- زعفران پوشال

زعفران پوشال دارای یک انتهای کلاه سفید می باشد. دارای فر خوردگی می باشد و بدون تکه های در هم چسبیده است. زعفران پوشال دارای رنگ خوبی می باشد.

 

همه چیز درباره زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

 

۴- زعفران دخترپیچ

پایه ای ترین نوع زعفران می باشد و از قرار گرفتن در کنار یکدیگر رشته کامل زعفران شامل خامه و کلاله تشکیل می شود. نسبت به کیفیت بخش کلاله از خامه کوتاهتر یا بلندتر می باشد. زعفران دختر پیچ دارای بهترین نوع خاصیت می باشد. زعفران دختر پیچ دارای بو و عطر عالی می باشد.

 

اجزای گل زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

 

۵- زعفران سفید

زعفران سفید به قسمتی می گویند که زمانی که  کلاله زعفران را از خامه جدا کنیم قسمت سفیدی زعفران یا همان خامه باقی می ماند. ولی چون سودجویان این قسمت را رنگ می کنند و به جای زعفران نگین می فروشند بهتر است تا شما خریداران عزیز زعفران پوشال را تهیه نمایید.

 

اجزای گل زعفران چیست؟

گل زعفران، که در علم به نام “کروکوس ساتیوس” شناخته می‌شود، از چندین اجزاء تشکیل شده است. این گیاه یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین گیاهان زینتی در جهان است که بخاطر ماده‌ی قیمتی زعفران معروف است. اجزای اصلی گل زعفران به شرح زیر است:

1. پیاز: این بخش، معادل پیاز گیاه محسوب می‌شود و بخش زیرزمینی گیاه زعفران است که از آن جوانه‌های جدید به وجود می‌آید.

2. برگ‌ها: گل زعفران دارای برگ‌های بلند و باریک می‌باشد که بر روی طول پیاز رشد می‌کنند.

3. گل‌ها: گل زعفران که عمدتاً به دلیل تولید زعفران مورد توجه قرار می‌گیرد، شامل 6 گلبرگ (3 زیاد و 3 کم‌تر) است. این گلبرگ‌ها با رنگ‌های بنفش، بنفشه‌ای یا بنفشه‌ای-صورتی زیبایی به گل زعفران می‌بخشند.

4. الیاف گیاهی: اجزای موجود در گل زعفران شامل الیاف گیاهی هستند که در بخش‌های مختلف گل یافت می‌شوند.

5. انتهای گل: پایین‌ترین بخش گل زعفران را معمولاً انتهای گل تشکیل می‌دهد.

ماده‌ی قیمتی زعفران در بخش نخیل یا تارچه‌های کوچک و قرمز رنگ گل زعفران قرار دارد که به صورت دستی از گل جدا و جمع‌آوری می‌شود. این ماده، که به نام زعفران شناخته می‌شود، برای مصارف طبخی، طبیعی و رنگ‌های طبیعی استفاده می‌شود و از دیرباز در آشپزی و تهیه‌ی داروها به کار می‌رفته است.

عکس گیاه زعفران

در ادامه، تعدادی عکس گیاه زعفران را مشاهده خواهید کرد.

 

عکس گیاه زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

اجزای گل زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

گیاه زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

نام دیگر زعفران چیست - فروشگاه زعفران آنا قاین

دسته بندی انواع زعفران - فروشگاه زعفران آنا قاین

 

 

در مصر زعفران را با عسل مخلوط می کردند، و رومیان خواهان این گیاه بودند چرا که آن را داروی مقوی غریزه جنسی می‌دانستند و در شب ازدواج آن را روی بستر ازدواج‌شان می‌پاشیدند.

در مهر و اواسط آبان زمانی مناسب برای برداشت زعفران می باشد. امکان دارد برداشت زعفران تا اواخر آبان ماه ادامه پیدا کند. صد در صد زمان کاشت و برداشت زعفران و روش پاک کردن آن در قیمت و مرغوبیت محصول تاثیر به خصوصی نیز دارد. زعفرانی که پس از برداشت سریع خشک و پاک می‌شوند برای صادرات مناسب می باشد.

زعفران یک نوع ادویه ای می باشد که از زمان باستان با رنگ، طعم و خواص دارویی نیز شناخته شده است. این ادویه که عجیب می باشد در جنوب اروپا کاشته می شود و امروزه در بسیاری از کشورهای جهان، به خصوص در اسپانیا، ایتالیا، فرانسه، یونان، ترکیه، ایران و در هندوستان و کشمیر، کاشته می شود.

برای تولید کردن یک زعفران خوب احتیاج به شرایط آب‌ و هوای سرد و خشک، با خاک‌های حاصلخیز و غنی از خاک و امکانات آبیاری با میزان کافی بارش دارد. گل زعفران در صبح زود نیز برداشت می شود و سریع نیز از بین می رود. زعفران دارای یک طعم و عطر عالی می باشد که از ترکیبات شیمیایی آن همانند پیکروکروسین و سافرانال نیز کسب می شود. زعفران دارای ترکیبات شیمیایی کاروتنوئیدی طبیعی و کروسین می باشد که به رنگ طلایی زرد معروف است. این همه خواص و کارایی ها و خاصیت دارویی آن زعفران را ارزشمند کرده و  در بسیاری از غذاهای سراسر جهان برشمرده است.

این روز ها زعفران گیاهی شناخته شده است که در سرتا سر جهان از استفاده میشود بهتر است قبل از مصرف این گیاه کمی با اناتومی ان اشنا شویم پس با ما همراه باشید.

برای شناخت زعفران و خواص آن، بهتر است که ابتدا ظاهر آن را چک  کنیم. با یک نگاه سطحی می‌توان فهمید که کلاله‌های‌ قرمز رنگ گل زعفران در میان گلبرگ‌های بنفش آن جا دارد که اگر دست‌تان به آن برخورد کند عطر آن تا چند روز باقی خواهد ماند.

زعفران چه نوع گیاهی است  و چگونه رشد می‌کند؟

زعفران گیاهی است که از طریق پیاز زعفران رشد می‌کند وقتی که در خاک مناسبش قرار بگیرد حال این سوال مطرح میشود خاک مناسب کشت زعفران چگونه است؟ ما پاسخ این سوال را در مطلب مربوطه داده ایم. پیاز این گیاه، یک پوشال قهوه‌ای رنگ را دارد  که از آن مراقبت می‌کند. بعد از این که پیاز این گیاه کاشته می‌شود، شروع به رشد می‌کند و یک ساقه(تیج) ایجاد میشود که در انتهای آن یک غنچه وجود دارد. بعد از گلدهی، شما با یک گل بنفش با ۶ گلبرگ زیبا مواجه می‌شوید که از ۳ کلاله قرمز رنگ مراقبت  می‌کنند. این سه کلاله قرمز همان ماده خوش طعم میباشد که با زحمت فراوان تهیه می‌شود.

اگر به دنبال زعفران هستید، شما عزیزان به راحتی میتوانید وارد سایت ما شوید و زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق همین صفحه زعفران یک گرمی، زعفران دو گرمی و زعفران چهار گرمی را تهیه کنید.

 

 

گران ترین ادویه در جهان با خاصیت فوق العاده، زعفران است و یکی از گیاهان ادویه ای و دارویی در جهان می باشد که در ایران، مصر، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، سوئیس و پاکستان و مغرب کشت می شود. یکی از مهم ترین منابع صادراتی در کشور ما به حساب می آید و هر ساله سهم زیادی از زعفران تولید شده در کشور ما به خارج از ایران از جمله امارات وهند و اروپا صادر می شود.

زعفران گیاهی است که چند ساله تا ارتفاع سانتی‌متری نیز رشد می‌کند. زعفران دارای گل های بنفش با شش گلبرگ می باشد. گل زعفران سه پرچم و یک مادگی منتهی به کلاله سه شاخه به رنگ قرمز دارند که قسمت مورد استفاده این گیاه انتهای خامه و کلاله سه شاخه است که با نام زعفران معروف است و دارای رنگ و بوی معطر می باشد.

زعفران به علت ارزش بالایی که دارد به طلای سرخ لقب گرفته است و یکی از منبع در آمد مردم شهر های خراسان به شمار می آید.

زعفران گیاهی می باشد که دارای پياز می باشد این پیاز دارای پوسته های  قهوه ای رنگی می باشد. زعفران نیز در جنوب غربی آسيا، جنوب اسپانيا و جنوب اروپا کشت می شود. تکثير زعفران منحصرا توسط غده زير زمينی بنه ( کورم ) یا همان پیاز زرپران مرسوم است.

تاریخچه زعفران

کروکوس ساتیووس، که اصولا به عنوان زعفران شناخته شده‌است، مواد خام یکی از ادویه‌جات گران قیمت در جهان است، و قرن‌ها است که توسط انسان استفاده می‌شود. شفادهندگان مصر آن را را برای درمان بیماری‌های دستگاه گوارش استفاده می‌کردند؛ همچنین در زمان روم باستان، این گیاه به منظور التیام زخم و تسکین مشکلات دستگاه تنفسی فوقانی استفاده می‌شد.

امروزه، از زعفران به عنوان یک عامل ضد التهابی و ضد سرطان استفاده می‌شود، همچنین تاثیر آن در درمان نقص‌های شناختی بررسی شده‌است. استفاده‌های دیگر زعفران در طب سنتی عبارت است از سقط جنین و همین‌طور درمان اسپاسم، تب، سرماخوردگی، برونشیت و بی‌خوابی.

تاریخچه گیاه زعفران

در قدیم از کلمه زرپران به عنوان گیاه زعفران امروزی استفاده میشد، که معنی آن کلمه این بود که گیاهی که گل پر هایش شباهت با زر دارد. تاریخ این گل به 3500 سال قبل بر میگردد. از قدیم زعفران یکی از گران ترین ادویه و گیاه ها بوده اسنت، اعتقاد همگانی بر این است که گیاه زعفران از ایران سرچشمه گرفته شده است اگرچه برخی شبهات هنوز وجود دارد که سر منشا این گیاه یونان و بین النهرین است

یک نوع دیگر از گیاه زعفران موجود است به نام وحشی که آسیا مرکزی ریشه آن است ولی حدود 90% تولید گیاه زعفران در دنیا به ایران بر میگردد. مواد شیمیایی که درون این گیاه تولید می شود باعث عطر و بودی این گیاه است. رنگ دانه هایی درون گیاه زعفران وجود دارد که رنگ طلایی خودشان را به ظرف ها منتقل می کند. تاریخ پیدایش این گیاه در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح آمده است.

تاریخچه گیاه زعفران

گیاه زعفران نقش مهمی در دوران ها و کشورهای مختلف دارد. در یونان این گیاه دارای قدمت طولانی است و به دوران قبل از برنز باز میگردد. در گذشته گل های زعفران چیده می شد و به عنوان یک داروی گیاهی مورداستفاده قرار می گرفت. ساکنان قدیم حاشیه ی مدیترانه زعفران را در اطراف و کناره های شهر ساحلی جمع آوری می کردند و به دلیل کیفیت بالای آن در تولید عطر و دارو از آن استفاده می شد. همچنین برای درمان بیماری های گوارشی و کلیوی زعفران آشوری و بابلی مورد استفاده قرار می گرفت.

 

رنگ دانه های مبتنی بر زعفران در نقاشی های ما قبل تاریخ یافت می شود که برای به تصویر کشیدن جانوران در غار50هزار ساله که امروزه عراق کنونی است مورد استفاده قرار می گیرد. بعدا سومری ها از زعفران به عنوان یک ماده در داروهای خود و معجون جادویی استفاده کردند. با این حال سومری ها به طور فعال زعفران را  پرورش نمی دادند. در عوض آن ها تصمیم گرفتند که فقط گل های این گیاه را جمع آوری کنند. زیرا احساس می کردند تنها مداخله الهی می تواند خاصیت دارویی زعفران را فعال کند.

چنین چیزی در حقیقت شواهدی را نشان می دهد که گیاه زعفران مقدمه تجارت در  مسافت های طولانی قبل از رسیدن به فرهنگ کاخ مینوی کرت است که  در هزاره دوم قبل از میلاد به اوج رسیده است. زعفران همچنین به عنوان یک ادویه شیرین بیش از سه هزار سال پیش در عبادت تناخ مورد تجلیل قرار گرفت.

تاریخچه گیاه زعفران

کاربردهای گیاه زعفران

در درمان خونریزی معده و عفونت ادراری طبیبان و پزشکان از گیاه زعفران استفاده می کردند. همینطور زعفران به عنوان رنگ رزی لباس های سلطنتی استفاده می شد، در محل های عمومی مانند دادگاه ها و تالارها و … زعفران به عنوان عطر مورد استفاده قرار می گرفت. در ایران باستان به خصوص در شهر اصفهان برای درمان سودا، دمنوش زعفران  و چای می نوشیدند. همچنین در این کشور پهناور زعفران در تار و پود فرش های سلطنتی و کفن های تشییع جنازه یافت شده، بسیاری از تحقیقات نشان می دهد زعفران توسط حاکمان ایرانی در هندوستان رواج پیدا کرد.

در زمان هخامنشیان کوروش بزرگ معتقد بود که زعفران زخم ها را درمان می کند. همچنین این گیاه در جنگل های آسیایی توسط اسکندر بزرگ و سربازانش مورد استفاده قرار گرفت. اسکندر خود نیز با مخلوط کردن زعفران در آب گرم استحمام می کرد. این گیاه در چین هم توسط مغولان وارد شد و در کتاب های پزشکی چین از زعفران نام برده اند.

همچنین با ورود زعفران به افغانستان، افغان ها به جای کشت تریاک به کشت زعفران روی آورده اند. در اروپا منبع و سرچشمه کشت به احتمال زیاد در کشور اسپانیا بوده، این محصول آنقدر با ارزش بوده و هست که دزدان دریایی در گذشته از حمل طلا چشم پوشی و با خود زعفران حمل می کردند.

تاریخچه گیاه زعفران

در فرانسه تولید زعفران در قرن 17و 18 زیاد بود، اما به مرور زمان به دلیل سرما و مشکلات قارچی تولید این گیاه کاهش پیدا کرد و فقط تعداد اندکی از خانواده های سلطنتی از آن استفاده می کردند.

با ورود صنعت به برخی کشورها مانند انگلستان تولید زعفران کم شد و این کشورها به تولید محصولات دیگر مانند شکلات و وانیل و… روی آوردند. اما در بعضی از کشورها چون این محصول قدمتی دیرینه داشت مانند: فرانسه و اسپانیا تولید آن باقی ماند.  تقریباً تمام زعفران در یک کمربند از اسپانیا درغرب تا کشمیردر شرق رشد می کند.  قاره های دیگر به جز قطب جنوب مقادیر کمتری تولید می کنند. در سال 2014، 250 تن (250000 کیلوگرم) در سراسر جهان این گیاه با ارزش تولید شده است. در قرن بیست و یکم کشت زعفران در افغانستان افزایش چشمگیری کرد.

آذربایجان و مراکش به ترتیب در حال کاهش تولید این محصول هستند. در ایتالیا زعفران در درجه اول در جنوب ایتالیا به ویژه در منطقه ابروزو تولید می شود، اما در بزیلیکاتا به  تعداد قابل توجهی نیز رشد می کند. ساردگنا،  توسکانی (به ویژه در سان گیمینگانو) نیز کشت این محصول انجام می شود. هزینه های بالای کار و واردات فراوان ایرانی این مناطق را تا حدودی در تولید این محصول محدود کرده است. به این معنی که فقط محلی منتخب برداشت محصول است.  در اتریش، آلمان  و سوئیس از جمله آن ها روستای سوئدی  Mundهم این گیاه کشت می شود به طوری که میزان تولید سالانه آن به چند کیلوگرم می رسد.

تاریخچه گیاه زعفران

تولید زعفران را می توان در استرالیا (عمدتا ایالت تاسمانی)، کانادا، آفریقای مرکزی، چین، مصر، بخش هایی ازانگلستان فرانسه، اسرائیل، مکزیک، نیوزیلند، سوئد (گوتلند)، ترکیه (عمدتا در اطراف شهر صفرانبلو)، ایالات متحده (کالیفرنیا و پنسیلوانیا) یافت. یونان یک تولید کننده گیاه زعفران، با سابقه 3 قرن کشت زعفران به نام کروکوس کوزانیس است که از سال 2017 صادرات خود را به ایالات متحده آغازکرده است.

زعفران در طب سنتی و طب آیورودا

از زعفران به عنوان یک خلط‌ آور و ضد سرفه (اکسپکتورانت)، آرام بخش، ضد آسم، آداپتوژن (سازش‌زا) یا قاعدگی‌آور (دارو یا هر چیزی که برای تسریع یا تشدید خون‌روش در قاعدگی به کار می‌رود) استفاده می‌شود و در طول قرن ۱۶ تا ۱۹ برای تهیه‌ی ترکیبات مختلف دارویی جهت تسکین درد استفاده می‌شد.

این ادویه فوق العاده، بومی جنوب اروپا است و امروز در بسیاری از کشورها، عمدتا ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، ایران، یونان، ترکیه، و ایالت کشمیر و جامو در هند کشت می‌شود. کلاله‌ی خشک‌شده در تولید لوازم آرایشی، داروسازی و صنایع رنگ‌رزی پارچه و منسوجات و همین‌طور در پخت و پز اهمیت بسیاری دارد.

رشد این گیاه در سوئد مشکل است، ولی نویسندگان در فستیوال‌های سوئدی عنوان کرده‌اند که این ادویه‌ی شگفت‌انگیز مدت زمان طولانی است که به نان‌های مخصوص روز سنت لوسیا اضافه می شود. بسیاری از فرهنگ‌ها استفاده از زرپران را به عنوان یک ماده‌ی دارویی یا غذایی پذیرفته‌اند، با وجود آن‌ که بیش‌تر افراد به دلیل قیکت بالای آن به ندرت می‌توانند از آن استفاده کنند.

ترکیبات زعفران از چیست؟

زعفران دارای ترکیبات مختلفی می باشد که این گیاه فوق العاده و با ارزش را بیش از پیش مشهور کرده است. امروزه مقدار ومیزان این ترکیبات را میتوانداز طریق آزمایش در آزمایشگاه و لابراتور ها سنجیده می‌شود و در واقع کیفیت آن را سنجید که هر چقدر درصد این ترکیبات بیشتر باشد نشانه کیفیت بیشتر  این ادویه با ارزش است.

  • سافرانال عامل ایجاد عطر و بو در این گیاه است.
  • پیکروسین باعث ایجاد طعم فوق العاده زعفران است.
  • کروسین عامل ایجاد رنگ در زرپران می باشد و عامل پیشگیری از سرطان نیز می باشد.
  • گیاهان دارویی متعددی همچون زردچوبه، پاپایا، زنجبیل، سیاه دانه و …  هستند. این گیاهان دارویی ثر درمانی زیادی دارند  که می­توانند در بهبود اختلالات و بیماری های بدن مؤثر باشد. زعفران و ترکیبات آن تاثیر پذیری مهمی در مهار انواع بیماری ها دارد.

کلاله خشک شده گیاه کروکوس ساتیووس (Crocus Sativus) که به آن نیز “زعفران” می­گویند بیشتر در کشورهای آسیایی و اروپایی پیدا می شود. ایران با بیشترین محدوده کشت زعفران در جهان شناخته شده و رتبه اول را در تولید زعفران دارد به طوری که تقریبا 80 درصد این محصول گرانبها در ایران کشت می شود. بعد از ایران، کشورهای مدیترانه ای در رتبه دوم تولید زعفران هستند. در زمان قدیم زعفران در طب سنتی و در درمان اختلالات متفاوت مورد استفاده بودبلکه در صنایع متفاوتی کارایی داشت و به عنوان رنگ دهنده طبیعی، چاشنی و طعم دهنده، عطر، نگهدارنده و غیره مورد استفاده بوده است. زعفران به عنوان گران ترین ادویه در دنیا شناخته شده و در ایران به” طلای قرمز ” معروف است.

امروزه از زعفران در صنایع های متفاوتی استفاده می کنند و کاربردهای فراوانی در صنایع داروسازی، صنایع غذا و نوشیدنی، مواد شیمیایی، مکمل های خوراکی و … دارد؛ چرا که زعفران دارای ترکیبات و عناصر متنوعی می باشد. از آنجایی که زعفران منبع جدیدی برای درمان شناخته شده است، می تواند در صنایع داروسازی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.

ترکیبات اصلی زعفران

امروزه تحقیقات بسیاری بر روی کاربردهای درمانی و دارویی زعفران صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل کلاله‌های قرمز رنگ زعفران در آزمایشگاه­ها نشان می دهد که زعفران دارای عناصر و ویتامین های فراوانی می باشد. ترکیبات زعفران کروسین، پیکروکروسین و سافرانال می باشند که به ترتیب در ایجاد رنگ، طعم تلخ و عطر زعفران نقش دارند. این ترکیبات دارای ویژگی های مفید و کاربردی می باشند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. کروسین مهم ترین ماده کلاله است که قابلیت حل شدن در آب را به طور کامل دارد و این ویژگی باعث شده که کروسین در فرمولاسیون داروهای مختلف، لوازم آرایشی و بهداشتی، مواد غذایی و… مورد استفاده قرار گیرد.

به طور کلی، کلاله زعفران از 150 ترکیب تشکیل می شود از جمله: کارتنوئیدهای رنگ دهنده مانند کروسین و کروستین. کروسین می تواند به عنوان رنگ افزودنی قابل استفاده باشد. وزن کروسین 6-16 درصد کلاله های خشک شده زعفران می باشد. ترکیبات مهم دیگری در زعفران به نام پیکروکروسین  و سافرانال وجود دارند که عامل طعم تلخ و رایحه زعفران است. همچنین ترکیبات دیگری هم نیز در زعفران وچود دارد که به عنوان ترکیبات رنگی شناخته می شود از جمله: آلفا-کاروتن، بتاکاروتن، لیکوپن، کاروتنوئید و گلیکوزیدیک، گلیکوزید، دی گلیکوزید، ژنتیوگلیکوزید، زیگزانتین، بتاکروستین، گاماکروستین.

از ترکیبات زعفران، سافرانال (محلول در چربی) و کروستین در تلخی زعفران تاثیر دارند اما عامل اصلی ایجاد طعم تلخ زعفران وجود ماده ای به نام پیکروکروسین می باشد.

ترکیبات شیمیایی دیگری همانند پروتئین، رزین، آمینواسید، لیکوپن، نشاسته و غیره در کلاله زعفران وجود دارد.

آب یکی از ساختارهای اصلی در زعفران می باشد که حدود 14 تا 16 درصد کلاله را تشکیل می دهد. از دیگر ترکیبات موچود در کلاله شامل مواد نیتروژن دار (11-13%)، عصاره های محلول (41-44%)، فیبرها (12-15%)، قندها (4-5%)، فیبرها (6/0 تا 9/0 %)، روغن های فرار (4-6%) است. دو ویتامین مهم که در کلاله زعفران است شامل ریبوفلاوین و تیامین و مقدار کمی بتاکارون می باشد. کاروتنوییدهای دیگری نیز در زعفران موجود می باشند که عبارتند از: زاگزانتین، مانژیکروسین، زانتون کاروتنوئید، گلیکوزیدیک.

اسانس زعفران

عطر و بوی زعفران به دلیل وجود اسانس بی رنگ تروپن دار و يك تركيب اكسيژن دار و همراه با سينئول به نام سافرانال می باشد. طعم زعفران مربوط به هيتروزيد تلخ پيكروكروسين است. زنگ قرمز این گیاه  مربوط به وجود ماده ای به نام كروسين در آن می باشد.

منشا زعفران کجاست

در آغاز ایران یکی از اصلی ترین صادرکننده طلای سرخ در دنیا بود، ولی در سال های اخیر کشورهای دیگری نیز وارد تجارت این گیاه شدند. در عصر جدید اسپانیا به عنوان رقیبی برای ایران مطرح و یکی از صادرکنندگان زعفران محسوب می‌شود. امارات نیز بدون کشت هیچگونه زعفرانی به یکی از صادرکنندگان بزرگ طلای سرخ در دنیا تبدیل شده است. علاوه بر این بسیاری از کشورها مثل افغانستان، هند و.. در زمینه صادرات زعفران فعالیت دارند.

زعفران کدام قسمت گیاه است؟

تاریخچه زعفران برای سه هزار سال قبل نیز می باشد و پایتخت زعفران را ایران نام گذاری کردند زیرا ایران 90 درصد زعفران کل جهان را تامین می کند.

گل زعفران دارای ۶ گلبرگ بنفش، ۳ گلدان زرد طلایی و یک گلدانی قرمز می باشد که مثل سه رشته نشان داده میشود و پس از خشک شدن این سه رشته به زعفران تبدیل می شود.

ما را برای صادرات زعفران به دبی همراهی نمایید.

ترکیب شیمیایی زعفران

تحقیقات نشان داده که  این رنگ عمدتا به علت ترکیبات کاروتنوئید تثبیت شده، کروسین و کروستین می باشد که موجب عطر و طعم منحصر به فرد زعفران می شود و عمدتا سافرانال های موجود در زعفران هم باعث طعم تند آن شده است.

زعفران دارای ۱۵۰ نوع ترکیب معطر و رنگی می باشد، رنگ زرد در زعفران به علت وجود کروسین در ترکیباتش می باشد. کروسین یک رنگدانه کاروتنوئید می باشد که امکان دارد بیشتر از 10 درصد زعفران خشک را تشکیل بدهد. ولی در زعفران مرغوب این ماده موجب رنگ دهی و عطر بسیار زیادی در مواد غذایی مبتنی بر آب و غیر چرب مانند برنج می شود.

یکی از مهم ترین ترکیب زعفران را Picrocrocin ها دارند که برای طعم زعفران تاثیر دارند.

زمانی که زعفران پس از برداشت محصول خشک می شود، گرما همراه با فرآیندی  پیکروکروسین را به تولید گلوکز  و یک مولکول آزاد سافرانال تقسیم می شود.

ترکیب دوم زعفران cyclohexadien می باشد که موجب بوجود آمدن رنگ و عطر می شود.

زعفران خشک خیلی حساس به نوسانات سطح PH است و در حضور عوامل نور و اکسید کننده به سرعت تجزیه می شود.

پس باید آن هارا در ظرف در بسته و محکم نگهداری نمایید ولی زعفران نسبت به گرما مقاوم می باشد.

برای صادرات زعفرات به دبی حتما با ما در تماس باشید.

استاندارد ها

زمان مناسب برای جمع آوری زعفران و جدا کردن رشته ها از گل کار آسانی نمی باشد و زمان آن هنگامی است که اولین گل در زمین ظاهر شود و برداشت    زمانی زیادی را در گرما و زیر نور آفتاب  و تحت باد قرار بگیرند کیفیت و رنگ و عطر و طعم زعفران کاهش می یابد. بلافاصله شروع می شود چون گل ها تنها  تا ۴ روز باقی می مانند و هرچه قدر گل ها مدت

 

ویژگی های زعفران:

1.پیاز زعفران شکل تو پر و کروی دارد.

2.هر یک از پیاز ها 9تا 6 برگ باریک مانند برگ علفهای چمنی را تولید می نماید.

3.گل زعفران زودتر ازبقیه جاها و در اوایل فصل پاییز ظاهر می شود.

4.پوشش گل زعفران از سه کاسبرگ و سه گلبرگ همرنگ بنفش تشکیل می شود به صورتی که بسیار دشوار است کاسبرگ را از گلبرگ تشخیص دهید.

5.ریشه های زعفران از نوع افشان می باشد که از قاعده پیاز و از روی دایره محیطی آن رشد می کند.

6.زعفران در فصل تابستان هیچ رشدی ندارد و رشد خود را از اواخر فصل تابستان آغاز می کند.

7.از اسم هایی که بیشتر برای زعفران استفاده می کنند زعفران سرگل می باشد.

8. زعفران در هنرهایی مانند خوشنویسی،نقاشی و همچنین در فرش های ابریشم با رنگ های طبیعی استفاده می شود و یک شهرت جهانی دارد.

9.زعفران طبق درجه A,B,C تقسیم بندی می شود و طبق کیفیت زعفران است.

10.زعفران دارای جوهر ارزشمند و بادوام است.

کاربرد زعفران

1.برای ساخت کاغذ های با ارزش و گران در دوران ساسانیان از زعفران استفاده می کردند.

2.برای رنگ کردن پارچه ها از زعفران استفاده می کردند.

3.برای نوشتن نامه بزرگان از زعفران استفاده می کردند.

4.برای خوشنویسی و نقاشی زعفران کارایی بسیاری داشته است.

 

زعفران سرگل

همان چیزی می باشد که در کوچه وخیابان به آن زعفران می گویند. این نوع از زعفران ها بهترین و مناسب ترین نوع برای مصرف خانگی و نیز بهترین نوع برای دم کردن زعفران به حساب می آید. در بیشتر دستورات آشپزی ایرانی زعفران استفاده می شود.

برای صادرات زعفران به عمان با ما در ارتباط باشید.

زعفران سرگل چه می باشد؟

این نوع از زعفران یکی از رایج ترین و پر مصرف ترین انواع زعفران می باشد و بیشتر مصرف کننده ها و مشتریان این مدل زعفران را بیشتر می شناسند و آن را برای خرید انتخاب می نمایند. به دلیل اینکه قیمت آن ارزان می باشد.

در این نوع از زعفران دیگر خبری از قسمت زردی و یا ریشه‌ زعفران نمی باشد. و قدرت رنگ دهی در این نوع زعفران نیز زیاد می باشد.

روش تهیه سرگل

این نوع از زعفران از روش الک کردن و نیز پاک کردن زعفران پوشال یا دختر پیچ به دست می آید و فقط در آن کلاله زعفران دیده می شود.

برای تبدیل زعفران پوشال و دخترپیچ به سرگل ممکن است کلاله بشکند. بنابراین در این نوع زعفران مقداری شکسته و گاهی نرمه زعفران به وجود می آید که طبق مقدار نرمه و شکسته موجود در آن به نوع درجه یک و یا درجات پایین تر تقسیم بندی می شود.

برای آشنایی با نحوه صادرات زعفران به عمان ما را همراهی کنید.

خصوصیات زعفران سرگل

1ـ کلاله بدون ذره ای زردی و یا ریشه زعفران وکاملا قرمز است.

2ـ رشته ها کاملا از هم جدا می باشد.

3ـ کلاله ها نباید به هم چسبیده باشد.

4ـ باید خوش رنگ باشد.

این خصوصیات گفته شدهبرای زعفران از نوع درجه یک است.

تشخیص زعفران اصل

– شناخت ظاهر زرپران و مخصوصا کلاله آن

2- مزه کردن زرپران (مزه تقریبا تلخی دارد)

3- لمس کردن آن با دست و یا قرار دادن رشته آن را بین کاغذ کاهی

4 – استفاده از بنزین و شعله گاز

خاصیت زعفران

  • بهبود بینایی
  • تقویت قوای جنسی
  • درمان افسردگی و اختلالات عصبی
  • درمان کبد چرب
  • بهبود پوست و جوان سازی آن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • درمان سرطان

خواص زعفران را به طور کامل در مقاله ۱۵ تا از خواص زعفران که درباره آن ها نمی‌دانستید توضیح دادیم.

مهم‌ترین خواص درمانی  زعفران

قبل از این که بخواهیم جز به جز به خواص زعفران پی ببریم، خوب است به صورتی لیستی به شما بگوییم که زعفران تا کنون برای چه چیزهایی مفید است:

زعفران و کم کاری تیرویئد

زعفران چه اثراتی بر قلب دارد؟ پاسخ این سوال را در مقاله همه چیز درباره تاثیر زعفران بر تپش قلب به طور کامل بررسی کردیم.

 

چگونگی شناسایی تقلب در عمده فروشی زعفران

اگرچه شناسایی زعفران خالص ایرانی در آزمایشگاه ها آسان است ، اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان آسان نیست. افزایش وزن زعفران با فرو بردن این گیاه در چربی ، عسل و … حرفه ای ترین روش تقلب در عمده فروشی زعفران است. رنگ آمیزی قسمتهای سفید این گیاه با رنگ طبیعی زعفران یکی دیگر از روش های حرفه ای تقلب در عمده فروشی زعفران است. همچنین ریختن زعفران های نا مرغوب در بسته ها روش دیگری برای تقلب در عمده فروشی زعفران است. این تشخیص مشخص نیست ، اما اطلاعات به دست آمده ممکن است هنگام خرید عمده زعفران به شما کمک کند.

تقلب در عمده فروشی زعفران

یکی از راه های تقلب در زعفران ایرانی این است که کلاله های آن را به نوعی چربی ، شکر ، نمک یا عسل آغشته کنید تا وزن آن افزایش یابد.

به این ترتیب کلاهبرداران به طور حرفه ای تقلب می کنند و به راحتی نمی توان زعفران را پاک یا خالص دانست. زیرا آنها ماههاست که این کار را می کنند تا با فرو بردن گیاه در انواع مایع ها، درآمد بیشتری کسب کنند. کلاهبرداران بسیار ماهر مواد مربوطه را روی کلاله های زعفران اسپری می کنند. سپس هنگام خشک شدن ، وزن زعفران افزایش می یابد که به راحتی قابل تشخیص نیست.

روش تشخیص با روغن

اگرچه تشخیص خالص بودن یا نبودن زعفران در آزمایشگاه ها آسان است ، اما تشخیص آن برای مصرف کنندگان آسان نیست.

می توان زعفران را بین انگشتانش یا روی کاغذ خرد کرد. بنابراین، می توان در صورت وجود ماده خاصی روی کاغذ یا چرب شدن انگشتان ، متوجه شد. با  استفاده از این روش می توانید بفهمید که زعفران با چربی خاصی آغشته شده تا سنگین تر شود یا خیر.

درباره زعفران آناقاین

بسیاری از مردم به دنبال زعفران هستند. ما عرضه کننده زعفران ایرانی هستیم و اگر می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید جای درستی آمده اید. زعفران ما از شهر قاین ایران که یکی از معروف ترین شهرهای کیفیت زعفران است، برداشت می شود. این شهر در ایران به شهر زعفران معروف است.

ما همچنین شعبه دیگری در لیون فرانسه داریم که سفارش در اروپا را برای شما بسیار آسان می کند. برای اطلاع از قیمت دقیق زعفران می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

وقتی می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید باید از کیفیت زعفرانی که می خرید مطمئن باشید. زعفران ما دارای گواهینامه اروپایی از آزمایشگاه SAI CHIMIE است که یکی از معروف ترین آزمایشگاه های اروپا می باشد. همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و مجلل بسته بندی می شود. بسته بندی های مختلف ما را می توانید در زیر مشاهده کنید.

Qaen city

همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و لوکس بسته بندی می شود. بسته بندی متفاوت ما را می توانید در زیر مشاهده کنید. شما می توانید زعفران را با این بسته بندی ها از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید. همچنین می‌توانید ما را در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و آپارات پیدا کنید. در ادامه بسته بندی های مختلف زعفران ما را مشاهده می کنید.

8 دیدگاه در “دسته بندی انواع زعفران چیست؟ + نام دیگر زعفران چیست؟ “عکس گیاه زعفران”

  1. محمدی گفت:

    نام دیگر زعفران رو میخواستم بدونم.

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      سلام وقت بخیر. از نام های دیگر زعفران می‌توان از “زرپران” نام برد.

  2. رضوی گفت:

    نحوه نگهداری زعفران با دم کردن زعفران چگونه است؟

    1. Admin گفت:

      لطفا مقاله نحوه نگهداری زعفران را مطالعه کنید.

  3. احمدی گفت:

    استفاده از زعفران بعد از زایمان چگونه است؟

  4. محمدی گفت:

    روش دم کردن زعفران رو میخواستم.

    1. Admin گفت:

      وقت بخیر. لطفا به مقاله چگونگی دم کردن زعفران مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *