وبلاگ

15 تا از خواص زعفران که درباره آن ها نمی‌دانستید

زعفران برای کبد چرب خوب است

مهمترین خواص زعفران برای سلامتی چیست؟

خواص زعفران برای سلامتی بسیار زیاد است. برخی از مهمترین خواص دارویی زعفران و فواید زعفران عبارتند از: توانایی بهبود سلامت تنفسی ، بهینه سازی سیستم گوارش ، تسکین درد ، بهبود الگوی خواب ، کاهش خونریزی همچنین سلامت قلب ، افزایش گردش خون ، جلوگیری از دیابت ، تقویت استخوان ها و عملکرد ایمنی بدن را بهبود ببخشید.

خواص دارویی زعفران

زعفران حاوی بیش از 150 ترکیب مختلف به عنوان مثال کاروتنوئیدها ، سافرانال ، کروسین ، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمیایی بیوشیمیایی است. در زعفران مواد معدنی و ویتامین نیز وجود دارد. در نتیجه ، برای سلامتی انسان ضروری است. پس این فوق العاده است ، مگه نه؟!

 

خاصیت های زعفران

 

1. خواص زعفران: افزایش سیستم ایمنی بدن

اگرچه مردم اغلب از ادویه هایی مانند زعفران برای طعم غذا استفاده می کنند ، اما این نوع ادویه ها دارای مواد مغذی خاص زیادی با خواص بسیار زیادی هستند.

یکی از خواص دارویی زعفران تقویت سیستم ایمنی بدن است. زعفران دارای مقداری ویتامین C یا اسید اسکوربیک است ، بنابراین برای سلامتی انسان مهم است. همچنین همه ما می دانیم که گلبول های سفید خون اولین خط دفاعی بدن در برابر بیماری ها هستند ، نه؟ ویتامین C یا اسید اسکوربیک موجود در زعفران ، تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهد.

وقتی سلول های سفید خون افزایش می یابد ، سیستم ایمنی بدن تقویت می شود.

 

ضرر های زعفران

 

زعفران ارزشمندترین ادویه میباشد.مزه ی خاص آن مورد پسند آشپزها،مخصوصا برای غذاهایی مثل مرغ یا کوبیده میباشد. زعفران سالهاست که به عنوان یک رنگ طبیعی خوراکی برای استفاده قرار می گیرد.

به هر حال، یکی از خوبی های شناخته شده زعفران برای سلامت بدن و بالا بردن سیستم ایمنی بدن است. این خصلت آن در درمان کردن بیشتر بیماری هایی که  با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارند میباشد بسیار خوب است و مصرف کردن آن به خصوص برای سالمندان و مقاوم کردن ایمنی بدنشان توصیه می شود.

خواص زعفران در تقویت سیستم ایمنی بدن

زعفران نه تنها باعث خوش عطر و طعم‌دار شدن غذا، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود. این گیاه مملو از ویتامین‌های B مانند B۱ ، B۲ و B۶ به علاوه ویتامین C است که همگی برای داشتن یک سیستم ایمنی سالم و با عملکردی بالا بسیار مفید هستند. علاوه بر این، زعفران دارای کاروتنوئیدهایی است که بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد. حتی تحقیقات براین باور است که روغن‌های اساسی این گیاه، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.

محققان دریافته‌اند که زعفران با تحریک پاسخ سریع سلولی به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بالقوه، به عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. جالب توجه است، همان مطالعه یکی از جدایی ناپذیرترین مزایای زعفران که خاصیت ضد سرطانی بودن آنست را نشان می‌دهد. با توجه به مزایای زعفران در تقویت سیستم ایمنی بدن، این گیاه اثرات زیادی در درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها و ویروس‌های آینده می‌تواند داشته باشد.

 

خواص گل زعفران

 

مهمترین خواص زعفران در تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات بسیاری در زمینه جنبه‌های داروئی گیاه زعفران انجام شده است. اگرچه مردم به زعفران به عنوان یک طعم دهنده‌ی غذایی نگاه می‌کنند، اما بهتر است از خواص داروئی آن نیز مطلع باشند. برخی از مهم‌ترین خواص دارویی این ادویه بهبود تنفس، تقویت سلامت قلب، پیشگیری از دیابت، کاهش خونریزی ، تقویت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌باشد.

زعفران حاوی ترکیباتی مختلف از مواد بیوشیمیایی از جمله کروسین، آنتی اکسیدان‌ها، سافرانال، کاروتنوئیدها، مواد معدنی و بسیاری از ویتامین‌ها می‌باشد. از عوامل مهم در زعفران آنتوسیانین‌ها است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و سرطان می‌باشند. بنابراین جنبه داروئی گیاه زعفران بسیار مهم و اثبات شده است.

البته مصرف بیش از اندازه این ادویه بسیار خطرناک است و باعث افزایش فشار خون و بیماری قلبی می‌شود. همچنین مصرف بیش از بیست گرم آن نیز سبب مرگ آنی می‌شود.

 

خواص زعفران: تقویت حافظه با زعفران

 

برای مشاهده قیمت بروز زعفران عمده، می توانید به صفحه قیمت عمده زعفران مراجعه کنید؛ این صفحه تقریبا هر روز بروزرسانی می شود. همچنین ما بسته های کادویی زعفران در طرح های مختلفی عرضه میکنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید زعفران کادویی مراجعه کنید.

شما عزیزان به راحتی میتوانید وارد سایت ما شوید و زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق همین صفحه زعفران یک گرمی، زعفران دو گرمی و زعفران چهار گرمی را تهیه کنید.

 

 

2. خواص زعفران: افزایش گردش خون

زعفران می تواند به عنوان تقویت کننده انرژی عمل کند ، همچنین با افزایش گردش خون می تواند متابولیسم را افزایش دهد. مقادیر بالای آهن به این معنی است که زعفران گلبول های قرمز خون شما را افزایش می دهد ، که در نتیجه با رساندن اکسیژن به اندام های شما گردش خون را افزایش می دهد.

3. خواص زعفران: از سلامت قلب محافظت می کند

امروزه یکی از اهداف مهم در سلامت انسان ، بهبود سلامت قلب است. همچنین یک راه آسان برای محافظت از قلب شما ، مصرف مواد شبه پتاسیم مانند زعفران است.

پتاسیم یک گشاد کننده عروق است که از افزایش فشار خون جلوگیری می کند. این از قلب محافظت می کند و می تواند حملات قلبی و مغزی را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: برای اطلاع از همه چیز درباره تاثیر زعفران بر تپش قلب لطفا به مقاله مربوطه مراجعه کنید

 

زعفران چگونه بر لاغری بدن ما اثر میگذارد ؟

 

4. خصوصیات زعفران: کنترل دیابت

دیابت یکی از بیماری های خطرناک و گسترده در دنیای امروز است. میلیون ها نفر در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. یکی از مهمترین خواص زعفران کنترل دیابت است.

اگر از دیابت رنج می برید باید از زعفران استفاده کنید. مقادیر قابل توجهی منگنز در زعفران می تواند به بدن شما کمک کند تا سطح قند خون خود را بهینه و کنترل کند.

 

خواص زعفران: کاهش وزن ولاغری با زعفران

 

5. خواص زعفران: کاهش اضطراب

یکی از خواص شناخته شده زعفران رفع افسردگی است. همچنین باعث بهبود خلق و خوی کسانی که به طور منظم زعفران مصرف می کنند ، می شود.

بسیاری از مواد فعال زعفران بر سیستم غدد درون ریز تأثیر می گذارد. همچنین می تواند به ترشح هورمون های مفیدی که سلامت ما را حفظ می کنند کمک کند. سازمان های مختلف تحقیقاتی از زعفران به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی قدردانی کرده اند.

بیشتر بخوانید: برای اطلاعات بیشتر درباره تاثیر زعفران روی اضطراب، لطفا مقاله زعفران و درمان وسواس و اضطراب را مطالعه کنید.

 

خواص زعفران: درمان التهاب و تسکین درد

 

6. خواص زعفران: مقاومت استخوان

برخی از مواد معدنی و ترکیبات آلی زعفران مواد مغذی بهینه و به ویژه کلسیم را جذب می کنند. با به حداکثر رساندن مقدار کلسیم جذب شده از غذا ، بدن شانس بیشتری برای بهبود تراکم مواد معدنی استخوان پیدا می کند. همچنین از بروز بیماری هایی مانند پوکی استخوان و سایر بیماری های دوران پیری جلوگیری می کند.

7. خواص زعفران: بهبود سیستم عصبی

خانواده ویتامین B که اغلب در سلامت انسان نادیده گرفته می شوند ، نقش مهمی در بدن دارند. همچنین زعفران حاوی مقدار زیادی ویتامین B6 است. این می تواند با جلوگیری از برخی از خطرناک ترین اختلالات ، به عملکرد سیستم عصبی کمک کند.

 

زعفران برای کبد چرب خوب است

 

8. خواص زعفران: ضد افسردگی

تسکین درد همیشه برای یک گیاه یا یک درمان طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است. سافرانال کامل در زعفران برای بسیاری از بیماران به عنوان یک آرامبخش عمل می کند. بنابراین این عمل آرام بخش می تواند به کاهش درد ، اضطراب و استرس و بهبود الگوی خواب کمک کند.

بیشتر بخوانید: برای اطلاعات بیشر در مورد تاثیر زعفران روی افسردگی لطفا به مقاله درمان افسردگی با زعفران مراجعه کنید.

9. خواص زعفران: پیشگیری از سرطان

یکی از مهمترین خواص زعفران پیشگیری از سرطان است. با ترکیب بیش از 100 ماده مختلف موجود در زعفران ، آنتی اکسیدان ها ظاهر می شوند.

ده ها ترکیب آنتی اکسیدانی در زعفران وجود دارد. بسیاری از آنها می توانند با خنثی سازی رادیکال های آزاد از جهش یا مرگ سلول های سالم جلوگیری کنند. این باعث افزایش سلامت عمومی سیستم ایمنی بدن می شود.

زعفران می تواند به طور خاص از سرطان جلوگیری کند یا سرطان را در بدن گسترش دهد.

 

خواص زعفران: خواص زعفران برای کبد

 

10. خواص زعفران: کاهش اختلالات معده

یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین کاربردها و خواص زعفران رفع مشکلات معده و نفخ بیش از حد شکم است. خاصیت آرام بخشی و ضد التهابی زعفران باعث آرامش معده و کاهش التهاب می شود. زعفران می تواند مواردی مانند یبوست ، نفخ ، گرفتگی عضلات و سایر بیماری های جدی مانند زخم معده را تسکین دهد.

11. خواص زعفران: درمان التهاب و تسکین درد

درمان التهاب موضعی و تسکین درد از دیگر خواص زعفران است. برای افرادی که از آسیب های ورزشی ، آرتروز ، نقرس و سایر شرایط التهابی رنج می برند ، این یک درمان عالی است. همچنین ، برای درمان زخم ها و موضعی ، آنتی اکسیدان های موجود در زعفران می توانند روند بهبودی را تسریع کنند.

احتیاط: مصرف زعفران در دوزهای بالا می تواند به طور بالقوه خطرناک باشد. زیرا غلظت زیاد مواد فعال می تواند تأثیر زیادی بر بدن بگذارد. با این حال ، دوزهای کمی از زعفران معمولاً عوارض جانبی مشترک یا خاصیت آلرژیک ندارند.

 

خواص زعفران: پیشگیری از سرطان

 

12. خواص زعفران: خواص زعفران برای کبد

کبد (جگر) یکی از فعالترین قسمت های  بدن است که در تصفیه خون و سمزدایی بدن نقش مهمی دارد. این عضو برخلاف دیگر اندامهای بدن چون معده، روده، قلب و ماهیچه، هیچ جنبش و حرکتی ندارد. این بخش قرمز رنگ که در سمت راست شکم و زیر قفسه سینه قرار دارد در معرض بیماری های خطرناکی همچون سرطان کبد، کبد چرب، هپاتیت، سیروز و … است.
 
 
بیماری‌های کبدی میتواند زمینه ارثی داشته و یا بر اثر عوامل محیطی همچون چاقی، مصرف دخانیات، ویروسها و … ایجاد گردد. اگر فرد به بیماریهای کبدی مبتلا شود یکی از علائم و نشانه ها همچون زردی پوست و چشم، درد و تورم بدن، خارش پوست، تغییر رنگ ادرار و مدفوع، خستگی، تهوع و استفراغ، از بین رفتن اشتها و کبودی بدن را خواهد داشت.
 
خواص زعفران: بهبود سیستم عصبی
 
 
بهترین راه برای درمان و پیشگیری بیماریهای خطرناک کبد، استفاده از روشی بدون درد و عوارض است. داروهای گیاهی دوستدار کبد هستند که فرد بیمار با کمک گرفتن از آنها میتواند در جهت سلامتی گام بردارد. یکی از این گیاهان دارویی که در پیشگیری، درمان و بهبودی بیماری های کبدی نقش اساسی دارد، زعفران است.
 
 
کروسین، پیکروکروسین و سافرانال موجود در زعفران که به ترتیب در ایجاد رنگ، طعم و بوی آن نقش دارند، دارای خواص ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. از دیگر خواص زعفران می توان به این موارد اشاره نمود: کاهش چربی و کلسترول، آرام بخش و مسکن، اشتها آور، ضد اسپاسم و گرفتگی، درمان عفونت‌های ادراری و درد معده، هضم کننده غذا، تصفیه کننده خون و تقویت بدن. این گیاه با خواص درمانی خود علاوه بر تصفیه و تقویت کبد، برای سلامت سایر اعضای بدن همچون قلب، چشم، مغز، پوست، مثانه، استخوان‌ها و … مفید است.
 
خواص زعفران: مقاومت استخوان
 
 
«سرطان کبد» به عنوان پنجمین سرطان شایع در جهان شناخته شده است. زمینه ایجاد آن ابتلا به هپاتیت نوع B و C، بیماری کبد چرب و استفاده از مشروبات الکلی، مصرف بی‌رویه آهن و قرار گرفتن در معرض مواد سرطانزا است. یکی از این مواد خطرناک، ماده سرطان زای DEN است که در بیشتر لوازم آرایشی، بنزین، غذاهای فرآوری شده و تنباکو موجود می باشد و ترکیبات زعفران مانع از تأثیر DEN بر روی سلول های بدن است. مبتلایان برای پیشگیری و درمان این سرطان، روشهای درمان شیمیایی را در پیش میگیرند اما زعفران با خاصیت آنتیاکسیدان خود به عنوان یک ماده ضد سرطان شناخته شده است. طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی تأثیر زعفران بر کبد محققان دریافتند کروسین زعفران تأثیر مثبتی بر روی سرطان کبد دارد و با مصرف آن می توان این بیماری کشنده را کاهش داد و یا اینکه به بدن این توانایی را می دهد که از خود در برابر سلول های سرطانی محافظت نماید و یا با ایجاد مقاومت در سلول ها باعث کاهش تأثیر سرطان بر روی آنها میشود. پروتئین‌های خاصی در بدن وجود دارند که کاهش آنها نشانه اولیه وجود سرطان است. زعفران کاهش این پروتئینها را سریعتر آشکار میکند. در این صورت سریع تر به وجود بیماری پی برده و میتوان پیشرفت آن را کنترل کرد.
 
خواص زعفران: ضد افسردگی
 
 
زعفران باعث وقوع آپوپتوز (خزان یاخته ای) میشود که در آن مرگ سلولی طی یک فرایند برنامهریزی شده اتفاق می افتد؛ به این معنی که سلول پس از تغییر شکل و سرطانی شدن اقدام به خودکشی می-کند. این عمل باعث کاهش سلول های سرطانی و پیشگیری از تکثیر بیرویه آن‌ها می شود. زعفران با کمک به فرآیند آپوپتوز نقش ضد سرطانی خود را اجرا میکند.
 
 
محققان برای  کبد (HCC)، آزمایشی بر روی سه گروه موش انجام دادند. ۱۴روز  پیش از تزریق ماده سرطانزا به موش‌ها، رژیم حاوی زعفران را برای این سه گروه موش شروع کردند به این صورت که گروه اول ۷۵ میلی گرم، گروه دوم ۱۵۰ میلی گرم و گروه سوم ۳۰۰ میلی گرم در روز زعفران دریافت میکردند. این آزمایش تا ۲۲ هفته به طول انجامید. نتایج تحقیقات حاکی از این بود که گروه سوم که دریافت کننده بالاترین دوز زعفران بودند ماده ی سرطان زا روی آنها تأثیری نداشته و این گروه از موشها از ابتلا به سرطان در امان ماندند. نتایج نشان میدهد که عصاره زعفران همچون محافظی قدرتمند از کبد در برابر سرطان و دیگر بیماری های خطرناک حفاظت می‌کند.
 
 
«هپاتیت» به التهاب کبدی گفته میشود که در صورت بروز، سلول های بدن خودکنترلی را شروع کرده و رشد آن را محدود میسازند. در غیر این صورت بیماری پیشرفت کرده و به سرطان کبد یا سیروز تبدیل میگردد. «سیروز» نوعی اختلال کبدی است که در آن بافت زخم به تدریج جایگزین سلول های سالم کبد میشوند. در این صورت سلولهای ملتهب دیگر قادر به انجام وظایف خود نیستند. زعفران با خاصیت ضد التهابی خود در درمان بیماری های التهابی کبد مانند هپاتیت و سیروز، کبد چرب و … نقش مهمی ایفا میکند.
 
خواص زعفران: کاهش اضطراب
 

زعفران برای کبد چرب خوب است؟

 
«کبد چرب» یکی از رایج ترین بیماریهای کبدی است. انباشته‌ شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌تواند به التهاب این سلول‌ها منجر شود. پیش زمینه ایجاد این بیماری؛ افزایش کلسترول، چاقی، قند خون و دیابت است. زعفران با خاصیت ضد التهابی خود میتواند در درمان این التهاب کبدی نقش مهمی داشته باشد. در طب سنتی نیز اعتقاد بر این است خوردنمیتواند کبد چرب را درمان کند. از سوی دیگر زعفران با کاهش کلسترول خون و سم زدایی از کبد، درصد ابتلا به بیماری کبد چرب را کاهش میدهد.
 

کبد چگونه کار میکند؟

 
کبد در سمت راست شکم قرار دارد و مهم ترین وظیفه آن، پالایش کردن خونی است که می خواهد از دستگاه گوارش وارد جریانهای خونی شود. این خون اول وارد کبد می شود، کبد مواد سمی و مضری که در این خون وجود دارد را ازش جدا می کند و به آن اجازه ورود به بدن را می دهد. به جز این، کبد وظایف دیگری هم دارد. برای مثال تبدیل چربی غذا به انرژی یکی دیگر از کارهای مهمی است که وظیفه کبد است
 
نوشیدن الکل برای کبد ضرر دارد. چرا؟! چون که کبد مجبور است تا تمام فعالیتهای خود را متوقف می کند تا الکلی که وارد خون شده است را از آن جدا کند. و اگر این روند ادامه پیدا کند، جدا کردن الکل از خون برای کبد خیلی سخت می شود. برای سلامتی کبد باید چندتا کار را انجام داد مثل: نخوردن نوشیدنی های الکل دار، خوردن میوه و سبزی، ورزش، مراقبت از سوزن های الوده و واکسن های هپاتیت
 
خواص زعفران: کاهش اضطراب
 

13.خواص زعفران: کاهش وزن ولاغری با زعفران

هر روزه ملیونها سایت و شبکه اجتماعی در تلاش هستند تا راهکار هایی برای لاغری در اختیار شما بگذارند و بعضا با تبلیغات دروغین قصد فریب مخاطب خود را دارند اولین مسئله ای که برای لاغری باید بدانید این است که کار یک روز یا  دو روز نیست و نیازمند تلاشی مستمر و پیگرانه با اراده بالاس حالا که شما این تصمیم را گرفته اید ما اینجا هستیم تا بتوانید شما را راهنمایی کنیم و بهترین راه را برای این کار انتخاب کنید پس در این مقاله با عنوان کاهش وزن ولاغری با زعفران با ما همراه باشید.
 
 
خب ابتدا باید بررسی کنیم محتویات این داروها، چای ها، پودرها و… برای لاغری ناشناخته میباشند و کسی هم از ترکیبات آن اطلاعی ندارد و ممکن است  محتویاتش برای شما مناسب نباشد یا حتی با داروهای شما منافات داشته باشد پس بهتر است قبل از خرید فکر کنید که چه محصولی را خریداری کنید تا بالاترین اثر و پایین ترین عوارض را داشته باشد.
 
ما به شما می گوییم آنچه برای لاغری به آن نیاز  دارید همین حالا هم در منزلتان موجودمیباشد؛ زعفران گیاهی که هم به عنوان ادویه و هم ترکیبات دارویی استفاده می شود، می تواند انتخابی بسیار مناسبی برای کاهش وزن شما باشد. مصرف ماهیانه ۵ گرم زعفران می تواند حداکثر تاثیر این گیاه را بر تناسب اندام شما داشته باشد.
 
خصوصیات زعفران: کنترل دیابت
 
 
اما شاید برایتان سوال باشد که چگونه زعفران بر لاغری می تواند تاثیر گذار باشد؟ زعفران با توجه به خواصی که دارد می تواند اشتها کاذب شما را کم کند.
 
دم نوش هایی که برای لاغری تجویز می شوند عموما نیم ساعت قبل از غذا سرو می شوند و بدین صورت امکان لاغری میسر می شود. پس بهترین روش استفاده یک فنجان دمنوش زعفران قبل از غذاست، زعفران موجب کاهش اشتها می‌شود و به این ترتیب جلوی استفاده وعده‌‎های کاذب را می گیرد و موجب می شود که افزایش وزن اتفاق نیافتد.

زعفران را با تخم شربتی مخلوط کنید

برای عملکرد بهتر زعفران در تناسب اندام می توانید شربت زعفران درست کرده و به آن تخم شربتی اضافه کنید چرا که تخم شربتی خود نیز می تواند باعث کاهش اشتها شود و تا چند ساعت شما را سیر نگه میدارد .
 
بهتر است که در روز، قبل از مصرف هر وعده غذایی یعنی حدود نیم ساعت قبل یک لیوان نوشیدنی زعفران و تخم شربتی را میل کنید.
 
پس می توانید در فصول گرم سال به جای دمنوش زعفران شربت زعفران را با تخم شربتی درست کنید  تا علاوه بر لذت بردن از نوشیدنی خنک و خوش طعم نتیجه بهتری هم برایتان حاصل میشود. عوامل اثر گذار بر  کاهش اشتها با زعفران و تخم شربتی را شناسایی کنید.
 
 
خواص زعفران: از سلامت قلب محافظت می کند
 
متخصصان تغذیه معتقدند که اگر تخم شربتی را شیرین کنید یا آن را با قند و شکر مصرف کنید تاثیر کاهش اشتهایش کم تر می شود و به احتمال زیاد سایر تاثیرات آن نیز کم می شود بنابراین برای طعم دار کردن بهتر است از هل یا گلاب  استفاده کنید.

برخی معقتدند زعفران موجب چاقی می شود، آیا درست است؟

 
اما درباره تاثیرات لاغری زعفران ادعاهای مخالفی هم وجود دارد، هوشیاری، شادابی و بالابردن سطح انرژی بیشتر افرادی که در زمینه مکمل یاری از این ادویه استفاده کردند، در تحقیقی در جهانی، در مقایسه با دیگر گروه ها اثبات شده است.
 
 
در واقع می توان گفت زعفران با تاثیر بر عملکرد مغز و بهبود روحیه می تواند بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر بگذرد  و با  تنظیم مسیر نوراپی نفرین و دوپامین، مانند مهار انتخابی بازجذب سروتونین، اخلاق شما را بهبود ببخشد که به سبب آن میل به مصرف میان وعده های بیشتر، که حاصل نوعی واکنش سیستم عصبی بدن در شرایطی که تحت تنش، استرس و اضظراب قرار می گیرد است، را کاهش دهد. به همین دلیل، زعفران با کاهش استرس و اضظراب و تعدیل خلق و خو، به مکملی غذایی برای کاهش وزن برای کسانی که قصد لاغر شدن دارند، تبدیل شده است.
 
علاوه بر این زعفران دارای خواصی مانند مفرح قوا، مقوی حواس، قابض، باز کننده گرفتگی ‌های (سده)، دماغ (سر)، جگر (کبد) و کم کننده اشتها و مقوی معده است. همچنین در صورتی که زعفران را با عسل مصرف شود دافع سنگ کلیه خواهد بود.
 
خواص زعفران
 

زعفران چگونه بر لاغری بدن ما اثر میگذارد ؟

آزمایشات و تحقیقات بسیاری نشان داده اند که مصرف مرتب زعفران برای چند هفته، به طرز محسوسی سطح انرژی و هوشیاری افراد را در کنار تقویت روحیه و عملکرد مغزی آنها بالا می برد. در حقیقت زعفران، درمان افسردگی، تنش های روزمره، اضظراب و استرس است که منجر می گردد مصرف میان وعده های اضافی تنظیم گردد.
 
 
بعد از خوردن غذا و وارد شدن آن به سیستم گوارش شما معده درگیر هضم غذا می شود، در ادامه روند هضم آنزیم لیپاز پانکراس چربی ناشی از غذای وارد شده به معده را کنترل می کند. مهار این آنزیم از جذب چربی موجود در غذا جلوگیری می کند و در پی آن، کالری دریافتی از غذا را نیز کاهش می دهد. پس این ماده ارزشمند می تواند به کاهش وزن و لاغری کمک کرده و در نهایت به دستیابی شما به تناسب اندام یاری برساند.
 
مردم چین اینگونه باور دارند که مصرف زعفران، بهمراه وعده های غذایی و البته عدم زیاده روی در آن منجر به بهبود جریان گردش خون در رگ ها می گردد. بهمین دلیل با مصرف مرتب این ادویه در کنار غذاها و با افزایش کیفیت سیستم گردش خون در بدن ، مواد مغذی مورد نیاز سلول های مختلف به آن ها برسد و جذب غذا در بدن به حداکثر برسد.
 
خواص زعفران: افزایش سیستم ایمنی بدن
 

چه افرادی زعفران مصرف نکنند؟

اگر شما هم با مشکل عرق کردن بیش از حد کف دست، دست و پنجه نرم می کنید بهتر است از مصرف این ادویه اجتناب کنید و یا حتی الامکان آن را به حداقل برسانید، چرا که زعفران می تواند مشکل تعریق
کف دست شما را بیشتر کند.
 
به علاوه، اگر برای مدتی مقدار زیادی زعفران مصرف کردید و علائمی مانند حالت تهوع، درد شکم، استفراغ و یا خون در مدفوع مشاهده میکردید، بهتر است هرچه سریعتر با پزشک خود در میان بگذارید. در کنار این علائم برخی افراد افزایش ضربان قلب را نیز گزارش کرده اند.
 
همچنین زعفران ممکن است با برخی از داروها مانند وارفارین یا دارو های کاهش دهنده فشار خون تداخل داشته باشد.
 
خواص زعفران: افزایش گردش خون
 

شیر و زعفران مغذی و لاغر کننده

روش های متعددی برای تهیه شیر زعفران مطرح می شوند اما بهترین آن ها این است که با توجه به نکاتی که پیشتر توضیح دادیم زعفران را سابانده و با هل مخلوط کنید. سپس شیر را گرم کنید، کمی محلول را به هم بزنید تا رنگ زعفران در شیر حل شود.
 
شیر و زعفران هردو خواص فراوانی دارند که از ارزش غذایی بسیار بالایی بهره مند هستند. شیر، موجب استحکام و تقویت استخوان ها و دندان ها می گردد و زعفران نیز خواص درمانی فوق العاده مانند رفع افسردگی دارد. اگر احساس ناراحتی و اضراب دارید می توانید با یک نوشیدنی که حاوی زعفران نیز باشد، خلق و خو و روحیات خود را بهبود ببخشید. تمام نوشیدنی هایی که بهمراه زعفران تهیه می شوند برای آرامش اعصاب و روان مفید هستند، یکی از مفیدترین و مقوی ترین آن ها شیر و زعفران است.
 
در واقع وقتی احساس گرسنگی می کنید می توانید به شیر زعفران به عنوان یک میان وعده لاغر کننده و مغذی نگاه کنید. چرا که در  هر نوع رژیم غذایی مصرف شیر برای بدنتان واجب است و برای یک میان وعده در رژیم غذایی تان بهترین گزینه یک لیوان شیر و زعفران است.
 
خواص دارویی زعفران
 

14. خواص زعفران: تقویت حافظه با زعفران

مدتی است که بسیاری از افراد ترجیح نمی دهند از داروهای شیمیایی برای درمان برخی از بیماریهای خود استفاده کنند. درعوض ، آنها تمایل دارند از انواع چای و عصاره های گیاهی استفاده کنند. در این مقاله سعی شده است استراتژی هایی برای تقویت حافظه با زعفران بیان شود.

تقویت حافظه همچنین یکی از نگرانی های مهم برای کسانی است که مستعد ابتلا به آلزایمر هستند و یا مشغول تحصیل هستند.

تقویت حافظه با زعفران بسیار معروف است. زعفران سلولهای عصبی را تحریک می کند و همچنین تاثیر بسزایی در آرامش دارد.

 

خواص زعفران برای سلامتی

 

تقویت حافظه با زعفران : نوشیدنی های گرم زعفرانی

مصرف چای زعفران از مواردی است که می توانید برای تقویت حافظه از آن استفاده کنید. با این حال ، بسیاری از گیاهان می توانند در کنار زعفران برای تقویت حافظه استفاده شوند.

تقویت حافظه با زعفران : زعفران و اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از قدیمی ترین گیاهان شناخته شده است که خواص آن در معالجه بیماری هایی مانند سرگیجه ، عقب ماندگی ذهنی و فراموشی برای همه شناخته شده است. برای تقویت حافظه با زعفران کافی است مقدار لازم از این دو ماده را در یک قوری بریزید و بعد از دم کردن آن را بنوشید. برای تأثیر بهتر ، روزانه دو لیوان از این چای بنوشید.

 

خاصیت های زعفران

 

تقویت حافظه با زعفران : زعفران و بادام

زعفران دم کرده و بادام برای تقویت حافظه مفید هستند. بادام یکی از آجیل های مغذی بدن است که مغز را تقویت می کند و عملکرد آن را افزایش می دهد. بادام سرشار از پروتئین بدون چربی ، روی ، ویتامین B6 ، منیزیم و اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 است که به تقویت اعصاب و بهبود عملکرد سلولهای مغزی کمک می کند.

زعفران و آویشن: نوشیدنی گرم

آویشن گرم به همراه زعفران مغز را تقویت می کند. اپی ژنین موجود در آویشن برای افزایش تعداد نورونهای مغزی بسیار مفید است. افزایش تعداد نورونها سلولهای مغزی را تقویت می کند و بنابراین در بسیاری از موارد برای جلوگیری از آلزایمر و بهبود عملکرد حافظه توصیه می شود.

زعفران و رزماری

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه با زعفران، رزماری است که یکی از گیاهان کوهستانی معطر است که می تواند برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار گیرد. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در رزماری به ترمیم سلول های آسیب دیده مغز کمک می کند. علاوه بر تقویت حافظه ، از رزماری نیز برای درمان میگرن ، افسردگی و آلزایمر استفاده می شود.

برای تقویت حافظه با زعفران و رزماری ، باید 30 گرم رزماری را در یک لیتر آب گرم بریزید و آن را با مقداری عسل جوشانده ، سپس زعفران و کمی پرتقال بهاری را به آن اضافه کنید و روزی دو لیوان بنوشید.

 

خواص گل زعفران

 

زعفران و چغندر

چغندر یکی از آن دسته از غذاهایی است که قند و فسفر زیادی دارد. چغندر باعث افزایش جریان خون به مغز می شود. این باعث تحریک دیواره رگ های خونی در مغز و گردش خون می شود. این وضعیت فعالیت اعصاب در مغز را بهبود می بخشد و از آسیب مغزی جلوگیری می کند. برای تقویت حافظه ، این دو ماده را با زعفران و چغندر ترکیب کنید و آن را به عنوان نوشیدنی بنوشید.

برای تهیه چایهایی که در بالا ذکر شد ، باید از زعفران خرد شده استفاده کنیم. برای این کار به ملات زعفران و یک قوری چای برای نوشیدن نیاز دارید.

15. تأثیر چای زعفران بر مغز

جالبه بدانید که به جز طعم فوق العاده چای زعفران، اثرات خیلی زیادی در عملکرد سلول های مغزی دارد. زعفران می تواند بر تعادل هورمون های مغز تأثیر بگذارد ، که به نوبه خود تأثیر قابل توجهی در خلق و خوی ، نشاط و سلامت روان افراد در طول روز دارد. نوشیدن یک فنجان در صبح باعث نشاط و طراوت در طول روز می شود.

چای زعفران بنوشید تا آلزایمر نگیرید ! یکی دیگر از مزایای مصرف چای با زعفران جلوگیری از بیماری آلزایمر است. به این ترتیب از رسوب پلاک ها در مغز جلوگیری می شود.

گلبرگ زعفران

گل زعفران دارای  سه رشته ی قرمز رنگ زعفران(کلاله) است البته در بعضی گل ها بیشتر ازسه کلاله وجود دارد.

در کنار کلاله چندین پرچم زرد رنگ و نیز تعدادی گلبرگ بنفش قرار دارد. رشته های قرمز رنگ زعفران گران ترین و مهم ترین بخش می باشد. و بقیه قسمت های آن دور ریخته می شود.

دانشمندان چینی اخیرا تحقیق هایی هایی را بر روی قسمت های متفاوت زعفران و از جمله گلبرگ های زعفران انجام داده اند. و به نتایجی رسیدند  که خواص موجود در گلبرگ های بنفش زعفران چیزی کمتر از کلاله های قرمز رنگ و گران قیمت آن نیست. به همین دلیل اخیرا گلبرگ های بنفش زعفران مورد توجه قرار دارد و به صورت دم کرده گلبرگ زعفران، استفاده می شود.

 

مصرف زعفران چه مقدار مجاز و برای چه کسانی مضر است؟ - زعفران آنا قاین

 

خواص گل زعفران

با توجه به خواص زیاد گلبرگ های زعفران، چینی ها از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می نمایند. علاوه بر این، گلبرگ های زعفران در بخش های دیگر مثل صنعت نیز قابل استفاده است.

در صورت احتیاج به استفاده از رنگ های طبیعی و به خصوص استفاده در رنگ آمیزی فرش ها و لباس ها از گلبرگ های بنفش زعفران برای رنگ کردن نیز استفاده می شود.

گلبرگ زعفران دارای میزان زیادی  آنتی اکسیدان می باشد. به علاوه این ها، از دم کرده آن برای درمان بسیاری از بیماری ها و ناهنجاری ها از قبیل افسردگی، فشار خون، سرطان، و همچنین به عنوان عاملی مهم در جلوگیری از نابینایی استفاده می نمایند.

برای صادرات زعفران به اسپانیا با ما باشید.

مربای گل زعفران

یکی از کار آمد های گلبرگ زعفران تهیه مربای گل زعفران  می باشد. گلبرگ های بنفش رنگ و مفید زعفران فواید بسیاری دارند. می توان از آنها برای تهیه مربا استفاده نمود. گلبرگ های زعفران طعم و مزه خاصی به مربا می دهند.

ضرر های زعفران

استفاده بیش از اندازه از زعفران موجب کاهش فشار خون و رقیق شدن خون می شود و عوارضی همانند خونریزی های بینی و یا رحمی رو در بانوان ایجاد می کند. مصرف زیاده زعفران بنا به دلایلی که گفته شد برای خانوم ها به ویژه خانوم های باردار توصیه نمی شود چون امکان سقط جنین وجود دارد.

مصرف زیاد از حد زعفران باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر بشود که ممکن است حتی منجر به مرگ شود.

مصرف زیاد زعفران برای کلیه مضر می باشد. خوردن بیش از حد زعفران باعث کاهش اشتها و ایجاد سردرد و اختلال حواس می شود.

مصرف زعفران در دوران قاعدگی موجب افزایش اضطراب می شود.

استفاده بیش از حد آن رنگ پوست را تغییر می دهد.

به دلیل طبیعت گرمی که دارد موجب اسهال، از دست دادن آب بدن و ترشح خون از طریق ادرار می شود.

درباره زعفران آناقاین

بسیاری از مردم به دنبال فروشنده زعفران هستند. ما عرضه کننده زعفران ایرانی هستیم و اگر می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید جای درستی آمده اید. زعفران ما از شهر قاین ایران که یکی از معروف ترین شهرهای کیفیت زعفران است، برداشت می شود. این شهر در ایران به شهر زعفران معروف است.

ما همچنین شعبه دیگری در لیون فرانسه داریم که سفارش در اروپا را برای شما بسیار آسان می کند. برای اطلاع از قیمت دقیق زعفران می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

وقتی می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید باید از کیفیت زعفرانی که می خرید مطمئن باشید. زعفران ما دارای گواهینامه اروپایی از آزمایشگاه SAI CHIMIE است که یکی از معروف ترین آزمایشگاه های اروپا می باشد. همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و مجلل بسته بندی می شود. بسته بندی های مختلف ما را می توانید در زیر مشاهده کنید.

Qaen city

همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و لوکس بسته بندی می شود. بسته بندی متفاوت ما را می توانید در زیر مشاهده کنید. شما می توانید زعفران را با این بسته بندی ها از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید. همچنین می‌توانید ما را در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و آپارات پیدا کنید. در ادامه بسته بندی های مختلف زعفران ما را مشاهده می کنید.
 
 
 

12 دیدگاه در “15 تا از خواص زعفران که درباره آن ها نمی‌دانستید

  1. علوی گفت:

    زعفران و کبد چرب بهم مربوط هستند؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      بله زعفران و کبد چرب بهم ربط دارند. کروسین، پیکروکروسین و سافرانال موجود در زعفران که به ترتیب در ایجاد رنگ، طعم و بوی آن نقش دارند، دارای خواص ضد سرطان، ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند. از دیگر خواص زعفران می توان به این موارد اشاره نمود: کاهش چربی و کلسترول، آرام بخش و مسکن، اشتها آور، ضد اسپاسم و گرفتگی

  2. علیرضا گفت:

    درود بر شما.
    خواص زعفران برای اعصاب چیه؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      سلام وقت بخیر. از خواص زعفران برای اعصاب می‌توان از مهار خشم نام برد.

      مهار خشم: زعفران باعث تقویت سیستم اعصاب مرکزی می‌شود و می‌تواند به کنترل خشم، ترس و استرس کمک کند. همچنین به دلیل اینکه زعفران خاصیت ضد افسردگی دارد، می‌تواند بهبود وضعیت روحی فرد را بهبود بخشد.

  3. احمدی گفت:

    سلام وقت بخیر. زعفران برای کبد چرب مفیده؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      سلام. بله زعفران برای کبد چرب مفیده. زعفران ممکن است برای کمک به کاهش کبد چرب و بهبود سلامت کبد مفید باشد، اما باید توجه داشته باشید که این تأثیرات بر اساس تحقیقات علمی محدودی ارائه شده‌اند و هنوز به طور کامل تأیید نشده است. زعفران به دلیل دارا بودن مواد معنوی مانند کروسین و سافرانال که دارای خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی هستند، ممکن است در کاهش التهاب و محافظت از سلول‌های کبدی مؤثر باشد.

  4. احمدی گفت:

    کشت زعفران در بطری هم ممکنه؟

    1. Admin گفت:

      سلام بله. لطفا به مقاله کاشت زعفران در بطری مراجعه کنید.

  5. رضوی گفت:

    نحوه نگهداری زعفران با دم کردن زعفران چگونه است؟

    1. Admin گفت:

      لطفا مقاله نحوه نگهداری زعفران را مطالعه کنید.

  6. احمدی گفت:

    استفاده از زعفران بعد از زایمان چگونه است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *