وبلاگ

کاشت زعفران + چگونه زعفران خانگی بکاریم؟

چگونه زعفران بکاریم - زعفران آنا قاین

حتما به ذهن شما هم خطور کرده که چطوری زعفران بکاریم و به دنبال زعفران خانگی باشید. در این مقاله ، “نحوه کاشت زعفران” را مرور خواهیم کرد. اول کاشت زعفران در زمین را مرور می‌کنیم و سپس جواب سوال آن دسته از افراد که می‌پرسند چطور زعفران بکاریم را خواهیم داد. قسمت دوم این مطلب درباره کاشت پیاز زعفران در بطری، گلدان و پشت بام و… است.

مقدمه کاشت زعفران

اول از همه، مراحل کاشت زعفران در باغچه، زمین، گلدان، بطری یا پشت بام را به صورت خیلی خلاصه بیان کنیم.

برای کاشت زعفران و مراقبت از زعفران در باغچه خانه خود مراحل زیر را دنبال کنید.

  • محیطی مناسب را انتخاب کنید
  • جعبه (مکان) مناسب برای کشت زعفران انتخاب کنید.
  • خاکی مناسب برای کشت زعفران انتخاب کنید
  • پیاز زعفران خود را بکارید
  • گیاهان زعفران خود را آبیاری کنید
  • جا برای گل های بیشتر باز کنید
  • به گیاهان زعفران خود کود بدهید

حالا قدم به قدم مراحل بالا را در ادامه توضیح خواهیم داد.

زعفران را چگونه بکاریم؟ کاشت زعفران را باید در آب و هوای معتدل انجام دهید. در تهیه زمین برای کاشت لازم است که دقت و دقت ویژه ای داشته باشیم. می توانید زعفران را از مرداد تا مهر کاشت کنید.

 

زعفران را چگونه بکاریم - زعفران آنا قاین

 

خاکی که میخواهیم پیاز رعفران را در آن کاشت کنیم باید سبک و ترکیبی از املاح مختلف در آن وجود داشته باشد

زیرا پیاز زعفران باید ۵ تا ۷ سال در آن خاک باشد و زندگی کند.

اما چه خاکی برای کشت زعفران مناسب است؟

آماده ساختن زمین جهت کشت زعفران

به دو راهکار انجام می شود:

  • روش کاشت سنتی با بیل
  • کشت مکانیزه

زمان در هر دو روش  یکی از فاکتورهای مهم است. بسیاری از کشاورزان در پائیز یا زمستان زمین را آماده می کنند و شخم می زنند، ولی اگر شرتیط مناسب نیود و یا دسترسی به تراکتور  وسایل دیگر امکان پذیر نبود میتوان این کار را پایان بهار یا اول تی ماه انجام بدهیم.

 

زعفران خانگی - زعفران آنا قاین

 

کشت مکانیزه زعفران

چگونه زعفران بکاریم؟ در کشت مکانیزه زعفران برای اماده ردن زمیناز پاییز سال قبل شروع به کار می کنند،

اول زمین را مسطح می کنند و به صورت خیلی عمیق یا گاو اهن شخم میزنند.

بعد در بهار بعد از اتمام باران ، عملیات شخم را با سله کنی برای از بین بردن علف های هرز شروع می کنند

و ماه های مرداد و شهریور زمین را به صورت فارو در میاورند .

فارو کردن :

یعنی اینکه ۴۰ تا ۸۰ تن کود حیوانی را با ۲۰۰ کیلو فسفات آومینیوم در زمین پخش می کنند تا زمین برای کشت به طور کامل آماده باشد.

شرایط آب و هوایی منطقه کشت زعفران

زعفران گیاهی است که در مناطق نیمه گرمسیر و نقاطی تابستان گرم و خشک و زمستان ملایم دارد به خوبی رشد می کند. ولی بع دلیل اینکه زمان رشد همزمان با پائیز و زمستان است به هوای معتدل و مناسب نیاز دارد.

برای مشاهده قیمت بروز عمده زعفران قائنات در همدان، می توانید به صفحه قیمت عمده زعفران مراجعه فرمایید؛ این صفحه تقریبا هر روز بروزرسانی می شود. همچنین ما بسته های کادویی زعفران در طرح های مختلف برای هر نوع سلیقه ای عرضه میکنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید زعفران کادویی مراجعه فرمایید.

اگر به دنبال زعفران هستید، شما عزیزان به راحتی میتوانید وارد سایت ما شوید و زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق همین صفحه زعفران یک گرمی، زعفران دو گرمی و زعفران چهار گرمی را تهیه کنید.

 

 

در دوران استراحت یا به اصطلاح خواب آبیاری برای زعفران مضر می باشد. پس کشت زعفران در مناطق گرم و مناطقی مانند گیلان و مازندران و جنوب کشور مناسب نمی باشد. اراضی آفتاب گیر و بدون درخت که ضمنا در معرض بادهای سرد نیز نباشد برای رشد زعفران مناسب است.

با این وجود در برخی از روستاهای بیرجند و قائن در زیر سایه بوته‌های زرشک و درختان بادام که در تابستان کمتر آبیاری می‌شوند کاشته می‌شود. حداکثر دمای این گیاه بین ۴۰ تا ۳۵ درجه سانتیگراد و در ارتفاع بین ۱۳۰۰ تا ۲۳۰۰ متر از سطح دریا عملکرد خوبی را نشان داده است.

 

کاشت زعفران در پشت بام - زعفران آنا قاین

 

چگونگی کاشت زعفران


ما می توانیم زعفران را از چند طریق کاشت کنیم. یکی از آنها کاشت آرمانی است.
می توانید این روش را از دو طریق انجام دهید:

  • کشاورزی نوار معمولی با چگالی کم 3 تا 4 تن در هکتار
  • کشاورزی آرمانی با تراکم 8 تا 10 تن در هکتار
  • کاشت نواری معمولی

    در این روش، حفره ای در زمین را با بیل یا تراکتور به عمق 25 تا 30 سانتی متر حفر می کنیم. تعداد کمی از افراد شروع به چیدن ریشه در فاصله 8 تا 10 سانتی متر از هر پیاز زعفران می کنند.
    سپس با بیل یا تراکتور ، شیار بعدی را حفر می کنیم و خاک شیار جدید را به شیار که در آن پیاز زعفران قرار دارد انتقال می دهیم. فاصله بین هر شیار تا شیار جانبی 30 تا
    40 سانتی متر است. متوسط برداشت در این روش از سال سوم 12/15 کیلوگرم در هکتار است.

کاشت آرمانی

این روش دقیقاً مشابه کشاورزی نواری معمولی با تراکم 3 تا 4 تن در هکتار است با این تفاوت که فاصله بین پیاز ها و پیاز های جانبی 4 تا 5 سانتی متر است.
علاوه بر این ، فاصله بین هر شیار و شیار جانبی 20 تا 30 سانتی متر است. تراکم پیاز های زعفران در واحد سطح 8 تا 10 تن در هکتار است. متوسط برداشت زعفران در این روش از سال سوم 20 تا 25 کیلوگرم در هکتار است.

 

کاشت پیاز زعفران در بطری - زعفران آنا قاین

آب و هوای مناسب برای کاشت و رشد زعفران

زعفران یک گیاه گرمسیری است که می توانیم در مناطقی با آب و هوای معتدل ، تابستانهای گرم ، خشک ، آفتابی و زمستانهای نسبتاً معتدل کاشت کنیم.

باید توجه داشته باشیم که این ممکن است در هر شرایطی صحیح نباشد ، زیرا گیاه ممکن است با محیط سازگار باشد. به عنوان مثال در همدان که یکی از سردترین شهرهای ایران است ، کاشت زعفران نتایج مطلوبی دارد.

پیاز زعفران در تابستان فعال نیست ، دوره بیداری و فعالیت از آبان تا اردیبهشت است. در نتیجه با شروع فصل تابستان برگهای آن زرد و خشک می شوند و به خواب می روند.

در نتیجه آب و هوای گرم و خشک مکان مناسبی است که می توانیم آنها را پرورش داده و پرورش دهیم.

بهترین نوع خاک برای کاشت، خاک شنی و رس با مقدار کمی آهک است.

دمای لازم برای کاشت زعفران

بطور متوسط ، ما می توانیم در مناطقی با حداکثر دمای 35 درجه سانتیگراد کاشت کنیم. با این وجود ، ممکن است آن را در 40 درجه در ارتفاع 1300 تا 2500 متر از سطح دریا کاشت کنید.

چگونگی آبیاری برای کاشت زعفران

پس از کاشت پیاز زعفران در مزرعه ، باید سریعاً آبیاری شود. اگر مزارع قبل از کاشت زعفران آبیاری شده باشد ، می توان چند روز بعد از کاشت آبیاری انجام داد. زعفران گیاهی ضد آب است. اولین آبیاری پاییزی باید 15 روز قبل از بیرون آمدن ساقه های گل انجام شود.

اگر آب دهی قبل از مهر و به طور مکرر انجام شود ، ابتدا برگ ها ظاهر می شوند و سپس گل ها ظاهر می شوند و در این حالت ، برداشت گل ها دشوار خواهد بود. بنابراین ممکن است گلها بین برگها بمانند و از بین بروند.

 

چطور زعفران بکاریم - زعفران آنا قاین

 

طریقه کاشت زعفران در خانه و گلدان

کاشت زعفران در منزل چگونه است؟ پیاز زعفران در برابر سرما نیز مقاومت دارد و مناطقی که آب و هوای معتدل دارند می شود که پیاز آن را کاشت. گیاه زعفران تا 5 الی 6 سال نیازی به جابه جا شدن ندارد. پیاز زعفران گل هایش در اوایل ماه آبان  قبل از محصول دهی و اوایل ماه آذر پایان محصول دهی می روید.

این محصول زیبا مقوی و نشاط آور می باشد.  خاک رس و ماسه از هر دو به مقدار مساوی و کود حیوانی یا کود شیمیایی همراه با آبیاری بلند مدت احتیاج دارد. زمان کاشت گیاه زعفران اوایل ماه خرداد تا اواسط  ماه مهر می باشد و اواخر تیر و اوایل مرداد، از کاشت باید خودداری کرد و مناسب ترین زمان کاشت خردادماه است. در مناطق نیمه گرمسیر می توان اقدام به کاشت زعفران کرد.

کاشت زعفران

 

 

روش کاشت گیاه زعفران

این مقدار را در تعدادی گلدان سفالی بزرگ و داخل هر کدام از گلدان ها ۵ قسمت و در داخل هر قسمت یک پیاز در چاله هایی به عمق پانزده سانتی متر نیز بکارید. بعد از کاشت تا 10 روز آبیاری آن کافی میباشد تا بهار آب باران و برف برای آن کافی است. در اوایل بهار رو به زردی می رود و خواب آن شروع می شود. زمان رشد گیاه زعفران پاییز، زمستان و اوایل بهار است.

در مناطقی که نیمه گرمسیر است می توانید در شهرها یا روستاها در باغچه یا گلدان های سفالی در اطراف حیاط یا گلدان های سفالی در سطح پشت بام، تراس یا بالکن رو باز به روش های گفته شده نسبت به کاشت زعفران  نیز اقدام نماید. این تجربه می تواند از نظر کار آفرینی مفید باشد و در آمد زا باشد و مورد مصرف خانواده نیز قرار بگیرد.

طریقه علمی کاشت گیاه زعفران

کاشت زعفران در پشت بام یا گلدان چطور است؟ گلدانی را انتخاب نمایید که منفذی برای خروج آب های اضافی را داشته باشد. کف گلدان را با سنگ ریزه پر نمایید و بقیه حجم گلدان را خاک سبک اضافه نمایید. تعدادی پیاز زعفران را در کنار یکدیگر بکارید و گلدان را به محل کم نور و خنک انتقال دهید.

وقتی جوانه ها رشد کردند، گلدان را به محل دیگری از خانه که نور کافی داشته و گرم است، انتقال دهید.

پس از آن گیاهانی که کاشتید شروع به رشد کردن می کنند  هرچقدر نور و گرما بیشتر باشد، سرعت رشد جوانه ها بیشتر  می شود.

آبیاری گیاه زعفران

زعفران احتیاجی به آب زیاد ندارد. در فاصله ۲ آبیاری خاک را خشک نگه دارید. بعد از پایان عمر برگ هایش، آبیاری را قطع نمایید.

خاک مناسب برای زعفران

خاک مناسب برای کاشت زعفران در گلدان چیست؟ خاکبرگ، ماسه و خاک باغچه را باهم مخلوط کرده، در این ترکیب بهتر می باشد  از ماسه بیشتری استفاده نمایید.

کود مناسب برای زعفران

موقعی که عمر گل های زعفران به پایان رسید، هر هفته با کود های تقویتی زعفران آن را نیز تقویت نمایید زمانی که برگ هایش خشک شد دیگر به آن کود ندهید.

مراقبت ها لازم برای گیاه زعفران

نور و گرما

1. نور: زعفران آفتاب دوست می باشد و دوستدار نور کامل است.

2. گرما: زعفران دوستدار گرمای متوسط می باشد گرما به باز شدن شکوفه هایش نیز کمک می نماید.

 

درباره زعفران آناقاین

بسیاری از مردم به دنبال زعفران هستند. ما عرضه کننده زعفران ایرانی هستیم و اگر می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید جای درستی آمده اید. زعفران ما از شهر قاین ایران که یکی از معروف ترین شهرهای کیفیت زعفران است، برداشت می شود. این شهر در ایران به شهر زعفران معروف است.

ما همچنین شعبه دیگری در لیون فرانسه داریم که سفارش در اروپا را برای شما بسیار آسان می کند. برای اطلاع از قیمت دقیق زعفران می توانید از طریق صفحه تماس با ما یا واتساپ با ما در ارتباط باشید.

وقتی می خواهید زعفران را به صورت عمده بخرید باید از کیفیت زعفرانی که می خرید مطمئن باشید. زعفران ما دارای گواهینامه اروپایی از آزمایشگاه SAI CHIMIE است که یکی از معروف ترین آزمایشگاه های اروپا می باشد. همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و مجلل بسته بندی می شود. بسته بندی های مختلف ما را می توانید در زیر مشاهده کنید.

Qaen city

همچنین زعفران ما در بسته بندی های مختلف و لوکس بسته بندی می شود. بسته بندی متفاوت ما را می توانید در زیر مشاهده کنید. شما می توانید زعفران را با این بسته بندی ها از فروشگاه اینترنتی ما خریداری کنید. همچنین می‌توانید ما را در رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و آپارات پیدا کنید. در ادامه بسته بندی های مختلف زعفران ما را مشاهده می کنید.

2 دیدگاه در “کاشت زعفران + چگونه زعفران خانگی بکاریم؟

  1. علوی گفت:

    سلام. چطوری زعفران بکاریم؟

    1. Admin گفت:

      سلام در این مقاله تمام مراحل کاشت زعفران + کاشت زعفران در خانه و منزل را شرح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *