وبلاگ

علائم حساسیت به زعفران + جلوگیری | ارتباط زعفران با کهیر

حساسیت به زعفران - زعفران آنا قاین

در رابطه با حساسیت به زعفران ممکن است سوالاتی مانند آیا زعفران حساسیت زاست؟ یا زعفران حساسیت زا است؟ به ذهن شما خطور کرده باشد. اگر شما هم همچنین سوالاتی در ذهن خود دارید، حتما ادامه این مقاله را مطالعه کنید. اگر در یک کلمه بخواهیم جواب سوال آیا زعفران حساسیت زاست را جواب بدهیم، پاسخ آن بله است؛ ولی شرایط دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

حساسیت در زعفران

حساسیت به واکنش های غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن در پاسخ به برخی از ترکیبات – به نام مواد حساسیت زا معروف هستند –  گفته می شود. حساسیت به ماده حساسیت‌زا می‌تواند شدید و فوری و یا شدید و با تاخیر صورت گیرد. درجه ی تحمل به غذای حاوی ماده حساسیت‌زا تقریباً کم میباشد و قرار گرفتن در معرض مقدار اندک از ماده حساسیت‌زا می‌تواند منجر به ایجاد  واکنش‌های مضر شود. مواد پروتئینی مقاوم در برابر هضم،  به عنوان ماده آنتی ژن عمل کرده و می‌توانند ایمنی را تحریک نمایند.  در پاسخ به این تحریک آنتی بادی ها (ایمونو گلوبولین ها) تولید می‌شوند.

واضح ترین عکس العمل تولید ایمونوگلوبولین ها M، G یا A می باشد. این گونه عکس العمل های سیستم ایمنی غالبا بی ضرر هستند. مواد حساسیت زا پروتئین هایی هستند که عکس‌العمل آلرژن خاص ایمونوگلوبولین E راما  منجر می‌شود. هیستامین مسئول بسیاری از علایم حساسیت است که در واکنش های حساسیتی ایمونوگلوبولین مشاهده میگردد. مهمترین علایم حساسیت در دستگاه گوارش (حالت تهوع، استفراغ، اسهال)، پوست بدن (کهیر، اگزما، خارش، تورم) و در دستگاه تنفس ( آسم، ورم مخاط بینی، ادم نای یا تورم گلو) می باشند.

 

حساسیت به زعفران

 

علائم حساسیت به زعفران

آیا ممکن است به زعفران حساسیت داشته باشید؟ زعفران یکی از هزاران ادویه ای است که رنگ و عطر فوق العاده ای دارد. این ادویه گرانبها کاربردهای زیادی دارد. برای بسیاری از افرادی که از این ادویه استفاده می کنند، همیشه این سوال پیش می آید که آیا زعفران حساسیت زا است یا چه رابطه ای بین زعفران و کهیر وجود دارد؟ در این مقاله سعی داریم در مورد حساسیت زعفران اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

زعفران یکی از موثرترین و مفیدترین مواد غذایی در طبیعت است و به دلیل خواص فراوانی که دارد به طلای قرمز معروف است. واکنش آلرژیک زعفران سیستم دفاعی بدن را عموماً حساسیت به مواد خارجی می نامند. این مواد می توانند خوراکی یا گرده باشند. حساسیت در سطوح مختلف رخ می دهد و می تواند شدید و فوری یا خفیف باشد. زعفران نیز مانند سایر غذاها در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می شود. در این مقاله به طور کامل به بررسی حساسیت زعفران می پردازیم.

 

زعفران حساسیت زا است

 

ارزیابی حساسیت زعفران

زعفران مانند بسیاری از غذاها می تواند برای برخی افراد آلرژی ایجاد کند. شاید واژه زعفران و کهیر را با هم شنیده باشید. یکی از حساسیت های پوستی زعفران می تواند کهیر باشد. البته هر نوع غذایی می تواند در چند نفر باعث ایجاد حساسیت شود. ترکیبات موجود در زعفران مانند بسیاری از غذاها می تواند باعث آلرژی و کهیر، سرفه، آسم و غیره شود. بنابراین کسانی که مدتی است از زعفران استفاده نکرده اند می توانند هنگام استفاده مجدد به تمام علائم آن توجه کنند تا حساسیت این گیاه را روی بدن خود ببینند.

همچنین کودکانی که برای اولین بار از زعفران استفاده می کنند، برای جلوگیری از آلرژی در دفعات بعدی، باید در بدن خود آلرژی را بررسی کنند. حساسیت واکنش بدن به ترکیبات موجود در غذا است. واکنش های آلرژیک به زعفران می تواند با علائم خفیف تا شدید همراه باشد که می تواند باعث بیماری شدید و آسیب به بدن شود.

شما عزیزان به راحتی میتوانید وارد سایت ما شوید و زعفران مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید از طریق همین صفحه زعفران یک گرمی، زعفران دو گرمی و زعفران چهار گرمی را تهیه کنید.

 

رابطه زعفران و کهیر

زیاده روی در مصرف هر نوع ادویه یا غذایی می تواند باعث ایجاد حساسیت و آسیب به بدن شود. زعفران مانند سایر غذاهاست، پس باید در مصرف صحیح و متعادل آن دقت کنیم تا به جای اینکه با مصرف زیاد و نادرست سلامتی خود را به خطر بیندازیم، از فواید آن بهره مند شویم.

شاید واژه زعفران و کهیر را با هم شنیده باشید. کهیر واکنش پوست به مواد حساسیت زا است که به این صورت اتفاق می افتد. با توجه به تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده است که گرده زعفران باعث ایجاد حساسیت و قسمت خوراکی و کلاله آن در موارد بسیار نادر حساسیت زا نیست. تا حد امکان باید آلرژن های موجود در بدن خود را شناسایی کنید تا از بروز هرگونه آلرژی جلوگیری کنید.

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز به هر نوع غذایی حساس هستند. پس سعی کنید از ویتامین ها و مواد مغذی استفاده کنید که می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت کند تا بدن ما به خوبی در برابر انواع آلرژی ها مقاومت کند.

با توجه به تحقیقات انجام شده روی زعفران و ترکیبات آن به این نتیجه رسیده است که زعفران می تواند در افراد خاصی باعث ایجاد حساسیت و کهیر شود. اما به طور کلی یک ماده غذایی مرغوب و پرمصرف است که در صنایع مختلف غذایی، دارویی و شیمیایی کاربرد دارد.

 

آیا زعفران حساسیت زاست

 

تاثیر کیفیت زعفران بر آلرژی

استفاده از زعفران به گذشته های دور برمی گردد. زعفران طبیعتی گرم و خشک دارد و می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای درمان سرماخوردگی باشد. بهترین و با کیفیت ترین زعفران دنیا در کشور ما برداشت می شود. این زعفران نه تنها در بازارهای داخلی بلکه در سراسر جهان خریدار و مصرف کننده دارد.

گاهی اوقات زعفران تقلبی نیز می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. زعفران تقلبی حاوی مواد افزودنی و رنگ های شیمیایی است که این مواد و رنگ ها می توانند باعث ایجاد حساسیت و بیماری در بدن شوند. بنابراین کیفیت زعفران خریداری شده می تواند ارتباط مستقیمی با حساسیت آن داشته باشد. زعفران تقلبی می تواند آسیب های جبران ناپذیری به سلامتی ما وارد کند.

بنابراین همیشه باید سعی کنیم این گیاه ادویه ای و خوراکی را از مراکز فروش معتبر تهیه کنیم. زعفران مرغوب تست های کنترل کیفی را در آزمایشگاه با موفقیت پشت سر گذاشته و دارای تاریخ تولید و مجوز بهداشتی می باشد. زعفران به دلیل اهمیت اقتصادی در بسیاری از نقاط کشورمان کاشت و برداشت می شود و معمولا گرده این گیاه برای برخی افراد ایجاد حساسیت می کند. خشکی پوست و کهیر نیز از جمله علائم حساسیت پوستی به این گیاه است.

زعفران آنا قاین یکی از بزرگترین عرضه کنندگان زعفران خالص ایرانی در جهان است. ما می توانیم زعفران را به هر جایی و به هر میزانی ارسال کنیم. شایان ذکر است ما همیشه زعفران خود را در آزمایشگاه معتبر آزمایش می کنیم و نتیجه آزمایش را برای مشتریان خود ارسال می کنیم. پس جای نگرانی برای خرید زعفران از آنا قاین نیست.

برای مثال در ویدیوی زیر 150 کیلو زعفران ایرانی را مشاهده می کنید که ما برای مشتری عرب زبان عزیز خود ارسال کردیم.

 

 

برای مشاهده قیمت بروز زعفران عمده، می توانید به صفحه قیمت عمده زعفران مراجعه کنید؛ این صفحه تقریبا هر روز بروزرسانی می شود. همچنین ما بسته های کادویی زعفران در طرح های مختلفی عرضه میکنیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه خرید زعفران کادویی مراجعه کنید.

بررسی حساسیت یا آلرژی به زعفران

اسکویی و همکارانش اثر حساسیت زایی زعفران را در افراد مراجعه کننده به درمانگاه حساسیت مورد تحقیق قرار داده اند. این بررسی با استفاده از عصاره های تام حاصل از گلهای زعفران (فاقد گرده) و عصاره های نسبتاً خالص گرده ی زعفران و آزمایش پوستی پریک صورت گرفته است. با توجه به نتایج تحقیق از ۲۶۷ مراجعه کننده، ۴۷ نفر نسبت به یکی از عصاره های حاصل از گرده ی زعفران (۲۰ %، ۴۰%، ۶۰ % و ۸۰%) حساسیت نشان داده‌اند. از این تعداد بیش از۳.۴ % افراد، به عصاره تام نیز حساسیت داشته اند. علایم بالینی حساسیت عبارت بوده اند از حساسیت بینی، کهیر، آسم و سرفه مداوم.

حساسیت به اجزای گل زعفران توسط فئو و همکارانش در دو گروه کارگران در تماس با زعفران ( ۵۰ نفر ۶ تا ۷۵ ساله: میانگین سنی ۳۲.۶ سال،  ۵۴ درصد زن و ۴۶ درصد مرد) و مراجعه کنندگان بیمارستانی به بخش حساسیت ( ۲۳۷ نفر ۵ تا ۶۲ ساله: میانگین سنی ۲۸.۶ سال) بررسی شده است.

آزمایش های صورت گرفته در این تحقیق آزمایش پوست پریک و رادیو جذب ماده حساسیت زا (PAST) بوده است. بر اساس نتایج این تحقیق هیچ کدام از افراد مورد بررسی،  نسبت به کلاله ی زعفران حساسیت نداشته اند. در گروه کارگران در تماس با زعفران آزمایش‌های پریک و PAST مثبت بوده است. از این سه نفر یک نفرآسم و دو نفر گرفتگی بینی نشان داده اند. از گروه دوم (مراجعه‌کنندگان بیمارستانی به بخش حساسیت) ده نفر به گرده ی زعفران حساسیت نشاان داده‌اند. در این تحقیق، یک ماده حساسیت زا با طبیعت مشابه پروفیلین از گرده ها و پرچم گیاه زعفران جداسازی و خالص سازی شده است .

 

حساسیت به زعفران

 

علائم حساسیت به زعفران

آلرژی چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، آلرژی ها دفاعی بدن در برابر عوامل خارجی هستند که در سیستم ایمنی غیرطبیعی به نظر می رسند، ترکیباتی که باعث ایجاد آلرژی می شوند، آلرژن نامیده می شوند. بدن و سیستم ایمنی بدن به هیچ وجه در برابر ماده حساسیت زا مقاوم نیست و مقدار کمی از آلرژن می تواند باعث ایجاد آلرژی در بدن شود. پروتئین های گوارشی به عنوان یک آنتی ژن عمل می کنند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند. در نتیجه این تحریک، آنتی بادی ها (ایمونوگلوبولین ها) در بدن تولید می شود.

حساسیت با علائم مختلفی در بدن بروز می کند و شایع ترین علائمی که نشان دهنده آلرژی گوارشی است عبارتند از تهوع، استفراغ، اسهال، اگزما، خارش، تورم و در دستگاه تنفسی آسم، موکوزیت بینی، ادم نای یا تورم گلو.

در مورد حساسیت زعفران و اینکه آیا زعفران باعث ایجاد حساسیت می شود تحقیقاتی انجام شده است. یکی از این تحقیقات در ایران توسط دکتر اسکویی انجام شده است. اسکویی و همکارانش حساسیت زعفران را در مراجعه کنندگان به کلینیک آلرژی ارزیابی کردند. در این تحقیق از عصاره کامل گل زعفران (بدون گرده) و عصاره نسبتا خالص گرده زعفران استفاده شد.

زعفران و اگزما

در مورد اگزما، شواهد علمی محدودی وجود دارد که به طور خاص زعفران را با درمان یا مدیریت این بیماری مرتبط می کند. اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک نیز شناخته می شود، یک بیماری التهابی مزمن پوستی است که با لکه های خشک، خارش دار و قرمز روی پوست مشخص می شود. علل آن می تواند متفاوت باشد و ممکن است شامل عوامل ژنتیکی، محیطی و ایمنی باشد.

در حالی که زعفران ممکن است تأثیر مستقیمی بر اگزما نداشته باشد، برخی مطالعات نشان داده‌اند که برخی از ترکیبات زیست فعال موجود در زعفران مانند کروسین و کروستین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی هستند. این خواص به طور بالقوه می تواند برای مدیریت بیماری های التهابی پوست مانند اگزما مفید باشد.

 

حساسیت به زعفران - زعفران آنا قاین

 

زعفران از چه سنی به کودک بدهیم؟

حساسیت به زعفران در کودکان چگونه است؟ یا حساسیت به زعفران در نوزادان چگونه است؟ زعفران به طور کلی برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمی شود. تا آن سن، شیر مادر یا شیر خشک تمام مواد مغذی لازم را برای نوزادان فراهم می کند. معرفی غذاهای جامد از جمله زعفران باید به تدریج و مطابق با توصیه های متخصصان بهداشت و درمان انجام شود.

وقتی صحبت از معرفی زعفران به رژیم غذایی کودک می شود، مهم است که چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • سن: همانطور که گفته شد، به طور کلی توصیه می شود قبل از معرفی غذاهای جامد از جمله زعفران، حداقل تا 6 ماهگی کودک صبر کنید.
  • آلرژی: زعفران یک ادویه است و مانند هر ماده غذایی دیگری، پتانسیل ایجاد واکنش آلرژیک را دارد. توصیه می شود زعفران را پس از تحمل موفقیت آمیز سایر غذاهای جامد بدون هیچ گونه واکنش آلرژیک، وارد رژیم غذایی کودک خود کنید. اگر سابقه آلرژی در خانواده وجود دارد، مهم‌تر است که قبل از مصرف زعفران احتیاط کنید و با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • طرز تهیه: زعفران باید قبل از وارد کردن آن به رژیم غذایی کودک به درستی آماده شود. معمولاً در مقدار کمی آب گرم یا شیر خیس می شود تا طعم و رنگ آن آزاد شود. با این حال، اطمینان از رقیق شدن زعفران برای جلوگیری از خطرات خفگی یا مشکلات گوارشی بسیار مهم است.

    مقدار: هنگام معرفی زعفران به نوزاد، از مقدار بسیار کم شروع کنید و با تحمل خوب کودک به تدریج آن را افزایش دهید. کودک خود را برای هر گونه واکنش نامطلوب یا ناراحتی گوارشی زیر نظر بگیرید.

تست حساسیت این مواد بر روی پوست یک تست پریکارد پوستی است. نتایج نشان می دهد که 47 نفر از افرادی که در مطالعه مورد مطالعه قرار گرفتند به یکی از ترکیبات مورد استفاده در مطالعه حساس هستند. این افراد پس از حساسیت به زعفران علائم بالینی مانند آبریزش بینی، کهیر، آسم و سرفه مداوم را نشان دادند.

 

آیا زعفران حساسیت زاست

 

زعفران می تواند باعث حساسیت شود؟

به طور کلی می توان گفت زعفران و قسمت های مختلف آن نیز باعث ایجاد حساسیت می شود و نمی توان گفت که زعفران حساسیت زا نیست. این باور که افراد بدون توجه زعفران مصرف می کنند اشتباه است و بهتر است در اولین استفاده از زعفران مراقب باشید تا در صورت داشتن حساسیت مشکلی برایتان پیش نیاید.

به خصوص در کودکان باید به این نکته توجه کنید. علاوه بر کودکان، افرادی که پس از مدت ها زعفران مصرف می کنند نیز در ابتدا باید به مقدار کم مصرف کنند و در صورت عدم مشاهده علائم آلرژی به میزان دلخواه زعفران استفاده کنند.

متاسفانه یکی از دلایل حساسیت به زعفران در برخی افراد تقلبی بودن زعفران است. برخی از افراد به زعفران حساسیت ندارند، اما نسبت به مصرف زعفران تقلبی بسیار حساس هستند.

جلوگیری از آلرژی

آلرژی علائم و واکنش هایی را در بدن ایجاد می کند که برخی از آنها برای سلامتی بدن شدید و خطرناک هستند، بنابراین باید تا حد امکان از ایجاد آلرژی در بدن خودداری کنیم. در ادامه مقاله راه های پیشگیری از آلرژی را بررسی می‌کنیم.

موادی را که به آنها حساس هستید شناسایی کنید

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از آلرژی رنج می برید، ابتدا باید با استفاده از تست ها و آزمایش های مخصوص تمام موادی که به آنها حساسیت دارید را شناسایی کنید تا راحتتر مواد و غذاهای حاوی این آلرژن را پیدا کنید. شناسایی کنید. معمولاً توصیه می شود افرادی که آلرژی بالایی دارند از غذاهای طبیعی مانند عسل حاوی گرده استفاده نکنند.

استراحت کافی و حداقل 8 ساعت خواب داشته باشید

اگر آلرژی دارید، هرگز بدون مشورت پزشک از هیچ دارویی استفاده نکنید، حتی داروهای گیاهی و سنتی. هر دارویی، چه شیمیایی و چه سنتی، می تواند حاوی موادی باشد که شما را دچار حساسیت کند. هر چه سیستم ایمنی بدن به دلیل استرس و حجم کاری زیاد کمتر و ضعیف تر باشد، خطر ابتلا به آلرژی بیشتر می شود.

نتیجه

زعفران یکی از مواد مغذی موجود در طبیعت است که خواص زیادی برای سلامت بدن و اندام های مختلف بدن دارد، اما مانند سایر غذاها در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت می شود. آلرژی به زعفران معمولاً به صورت کهیر، سرفه و آسم رخ می دهد. بروز علائم بستگی به مدت و دوز زعفران دارد. بنابراین ما تمام موارد مربوط به واکنش آلرژیک به زعفران را بررسی کرده‌ایم و مطمئناً پاسخ خود را در مورد «آیا زعفران باعث ایجاد حساسیت می‌شود» دریافت کردید.

32 دیدگاه در “علائم حساسیت به زعفران + جلوگیری | ارتباط زعفران با کهیر

  1. محمدی گفت:

    زعفران برای چه کسانی ضرر دارد ؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      سلام وقت بخیر. کسانی که به زعفران حساسیت دارند نباید از این ادویه مصرف کنند. علائم حساسیت به زعفران در همین صفحه به طور کامل شرح داده شده است.

  2. محمدرضا باقری موحد گفت:

    سلام وقت شما هم بخیر. لطفا به مقاله قیمت زعفران در بوشهر مراجعه کنید.

  3. مودی گفت:

    سلام وقت بخیر. من قیمت زعفران در بوشهر رو میخواستم.

  4. امینی گفت:

    سلام. حساسیت به زعفران در نوزادان چطوریه؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      سلام وقت بخیر. در همین مقاله تمام موارد مربوط به حساسیت به زعفران در نوزادان رو بررسی کردیم.

  5. کاظمی گفت:

    سلام وقت بخیر. زعفران برای چه کسانی ضرر دارد؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      وقتتون بخیر. کسانی که به زعفران حساسیت دارند نباید زعفران مصارف کنند. علائم حساسیت به زعفران را در همین مقاله بررسی کردیم.

  6. فرازی گفت:

    مقالتون کامل بود. یه سوال داشتم . حساسیت به زعفران در کودکان چگونه است؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      حساسیت به زعفران در کودکان را در این مقاله به طور کامل بررسی کردیم.

  7. سبزواری گفت:

    سلام یه سوال داشتم. اینه که زعفران از چه سنی به کودک بدهیم؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      وقت شما بخیر. زعفران را تا 6 ماهگی نباید به کودک بدهید. در همین مقاله این مورد رو به طور کامل بررسی کردیم.

  8. محسنی گفت:

    ممنون بابت توضیحات خوبتون. زعفران و اگزما بهم مربوط هستند؟

    1. محمدرضا باقری موحد گفت:

      خواهش می‌کنم. بله. تا حدودی زعفران بر روی اگزما تاثیر مثبت دارد. در این مقاله ربط زعفران و اگزما را به طور کامل بررسی کردیم.

  9. موحدی گفت:

    سلام. زعفران در نیشابور دارید؟ عمده و خرده میخواستم.

    1. Admin گفت:

      سلام وقت بخیر بله. لطفا به صفحه زعفران در نیشابور مراجعه کنید.

  10. صفدری گفت:

    سلام. پودر پیاز برای شهر خودمون میخواستم. موجود دارید؟

    1. Admin گفت:

      سلام بله .لطفا به صفحه پودر پیاز مراجعه کنید.

  11. احمد لقایی گفت:

    کیفیت زعفران اهواز چگونه است؟

    1. Admin گفت:

      زعفران اهواز نسبت به زعفران قاینات، کیفیت کمتری دارد

  12. اشکان گفت:

    حساسیت به زعفران در کودکان چگونه است؟؟

    1. Admin گفت:

      حساسیت به زعفران در کودکان را در همین مقاله به خوبی توضیح داده ایم

  13. جاوید گفت:

    چطور بفهمم حساسیت به خوردن زعفران دارم؟

    1. Admin گفت:

      راه های شناسایی حساسیت به خوردن زعفران را در این صفحه توضیح داده ایم

  14. هخامنش گفت:

    آیا زعفران حساسیت زاست؟

    1. Admin گفت:

      برای جواب سوال حساسیت به خوردن زعفران ، در این صفحه توضیحات خوبی داده ایم

  15. محمد فرد گفت:

    زعفران حساسیت زا است؟

    1. Admin گفت:

      درجواب سوال زعفران حساسیت زا است، باید بگوییم تا حدی

  16. علی رادان گفت:

    زعفران حساسیت زاست؟

    1. Admin گفت:

      جواب سوال زعفران حساسیت زاست را، در همین صفحه داده ایم

  17. تهرانی مقدم گفت:

    حساسیت به زعفران چگونه است؟

    1. Admin گفت:

      علائم حساسیت به زعفران را در این صفحه بیان کرده ایم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *